زیروکلاینت چیست

زیرو کلاینت چیست

آشنایی با مفهوم زیروکلاینت چیست

زیروکلاینت چیست؟ زیروکلاینت دستگاهی کوچک، سبک و در بعضی نسخه ها به اندازه یک تلفن همراه کوچک می باشد ، که می توان به جای کامپیوتر از آن در مجموعه های کامپیوتری استفاده کرد. زیرو کلاینت ها فاقد هرگونه قطعه مکانیکی هستند و تنها یک برد الکترونیکی دارند. اما کارایی آن برای کاربران، دقیقا مشابه وحتی بهتر از یک سیستم کامپیوتری کامل، مانند Laptop یا Case است. در واقع زیروکلاینت ها همچون یک access terminal و یا یک درگاه ارتباطی می باشند. تمامی کارها در سرور اتفاق می افتد و زیروکلاینت ها فقط کارهای اتفاق افتاده در سرور را نمایش می دهند. زیروکلاینت ها بدون سرور نمی توانند کار کنند و تصویر دسکتاپ را از سرور می گیرند. این دستگاه ها فاقد هارد، سی پی یو قوی، کارت گرافیک، رم قوی و … هستند و تمامی منابع خود را از سرور می گیرند. به راحتی می توان به کاربران مقدارهای متفاوت رم، سی پی یو و… داد و هر کاربر بر اساس نیاز و کاری که انجام می دهد، سیستم مورد نیاز خود را داشته باشد.

زیرو کلاینت های HP

زیرو کلاینت های All In One HP

زیرو کلاینت های Dell Wyse

تفاوت زیروکلاینت با کامپیوتر در چیست؟

شما برای استفاده از یک کیس کامپیوتر ، فقط سیستم خود را به برق وصل میکنید و با آن کار میکنید . اما در مورد زیرو کلاینت ها شما باید اول زیرو کلاینت های خود را بوسیله یک کابل یا بصورت وایرلس به یک کیس (سرور ) متصل کنید.

  • سوال: چه سروری مناسب زیروکلاینت ها است؟
  • پاسخ: ← انتخاب سرور.

در واقع با وصل کردن زیروکلاینت به سیستم خودتان، شما یک دستگاه کامل دیگر ایجاد میکنید. زیروکلاینت تمامی منابع سخت افزاری ، نرم افزاری و اطلاعاتش را از کیس مادر یا همان سرور میگیرد. همینطور همه ی پردازش های کاربران زیروکلاینت هم در سرور انجام میشود.

چه سروری مناسب زیرو کلاینت ها است

ممکن است در نگاه اول زیرو کلاینت تنها یک درگاه برای استفاده از کیس به نظر برسد ! سوالاتی که پیش می آید:

  • چرا مستقیما از کیس استفاده نکنیم؟
  • به چه علتی این تکنولوژی ایجاد شده و تا این حد توسعه پیدا کرده است؟
  • چرا تمامی ادارات دولتی و مراکز آموزشی، بخصوص مدارس در حال تعویض زیرو کلاینت با کامپیوترهایشان هستند؟

علت محبوبیت زیروکلاینت

امروزه بزرگ ترین سازمان ها ، مدارس، دانشگاه ها و آموزشگاه ها،وحتی بانک ها و بیمه ها در حال بروزرسانی و جایگزینی سیستم های قدیمی شان با زیروکلاینت و تین کلاینت هستند . مهمترین دلیل این است که شما به جای خرید کیس جداگانه برای هرکاربر و پرداخت هزینه زیاد تجهیز ، نصب و پشتیبانی هر سیستم، تنها یک کیس و تعدادی زیروکلاینت ارزان قیمت خریداری میکنید.هر کاربر با استفاده از زیرو کلاینت خود، میتواند از تمامی (ویا بخشی) از منابع اطلاعاتی و حتی بروز رسانی ها و آنتی ویروس های موجود در کیس مرکزی استفاده کند.

حال مهمترین مساله ای که پیش می آید چگونگی پشتیبانی یک کیس مرکزی از تعداد زیادی کاربر زیروکلاینت است.در این حالت انتظار میرود که کیس مادر ، یک سرور خیلی قوی و گران قیمت و دارای منابع سخت افزاری وسیع باشد. اما برای ساپورت زیروکلاینت ها لزوما نیازی به سرور قوی و گران نیست.فقط کافی است در خرید زیروکلاینت ها و سرور خود، انتخاب درستی انجام دهید.

زیروکلاینت در مراکز آموزشی

سرور مورد نیاز زیروکلاینت

به دلیل تکنولوژی و پروتکل های زیروکلاینت ها، تنها با داشتن یک کیس معمولی، قادر به استفاده ساده تا حرفه ای (کار با فوتوشاپ، افتر افکت ، تری دی مکس و…) خواهید بود.

مصرف انرژی زیروکلاینت

مصرف برق شما بجای ۳۰۰ وات به ازای هر رایانه به ۵ وات کاهش پیدا میکند. 

عمر مفید زیروکلاینت

عمر مفید میانگین کامپیوتر های قدیمی حدودا ۵ سال است. در حالی که در زیروکلاینت ها این میزان به بالای ۱۰ سال افزایش پیدا میکند.

پشتیبانی زیروکلاینت

در روش Zero Client ، عملیات زمانبر و دشوار مانند: نصب نرم افزار های مورد نیاز ، بروز رسانی ها ، پیشتیبانی ها و… تنها یک بار روی کیس اصلی انجام میشود.

زیرو کلاینت ها در واقع نیازی به پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری ندارند. پس ما برای مدیریت کاربران و مجموعه تنها نیاز به یک ادمین شبکه داریم.این مدیر شبکه لزوما یک فرد متخصص نیست و میتواند هر فردی با اطلاعات معمولی هم باشد.

امنیت زیروکلاینت ها

نکته جالب دیگر در استفاده از زیروکلاینت ها ، امنیت بالای اطلاعات و دیتا در این سیستم هاست. شما با استفاده از Zero Client، میتوانید میزان دسترسی متفاوتی به هر یک از کاربران خود بدهید. همچنین میتوانید فضایی برای اشتراک گذاری مطالب بین کاربران خود داشته باشید.به این ترتیب کاربران میتوانند براحتی تمامی اطلاعات مورد نظرشان را در اختیار هم قرار دهند.این فضای مشترک کاربران بگونه ای است که دسترسی به اطلاعات حساس در بخش مدیریت را نداشته باشند.

مدیریت کاربران زیروکلاینت

علاوه بر امنیت بالای اطلاعات ،شاید این نکته هم برای مدیران بسیار دلچسب باشد که شما در هر لحظه قابلیت بازدید و حتی گرفتن گزارش کار سیستم هر یک از کاربران خود را داشته باشند.میتوانید هر زمان با یا بدون اطلاع کاربران، سیستم آنها را مشاهده کنید. و یا اگر قصد آموزش و نمایش ویدئویی برای کابران خود دارید، آن ویدئو را بطور همزمان برای همه کاربران نمایش قرار دهید.

Broadcasting

در این مقاله سعی بر این بود تا شما را با تکنولوژی Zero Client آشنا کنیم .در ادامه ما به طور دقیق صرفه ی اقتصادی استفاده از این سیستم ها را بررسی میکنیم.

مزایای و معایب زیروکلاینت نسبت به رایانه

مزایا و معایب زیروکلاینت

مزایای زیرو کلاینت ها

  1. دستگاه زیرو کلاینت شما به هیچ وجه آلوده به ویروس نمیشود. پس شما هیچوقت نگران مشکلات اجرایی در دستگاه خود نخواهید بود.
  2. سیستم زیرو کلاینت کاربران شما نیاز به پشتیبانی نرم افزاری ندارد. در واقع دیگر نیازی به صرف هزینه و زمان زیاد برای پشتیبانی و نیروی فنی جهت رفع مشکلات سیستم ها نیست.
  3. همانطور که در بالا اشاره کردیم مصرف برق برای هر یک کیس کامپیوتر در حدود ۲۰۰-۳۰۰ وات میباشد. این میزان در زیرو کلاینت ها تنها ۵ وات است. که شاخص مهمی برای صرفه اقتصادی شما در طولانی مدت محسوب میشود.
  4. عمر دستگاه های زیرو کلاینت بین ۱۰تا ۱۲ سال است . در حالی که کیس های کامپیوتر موجود در شرکت ها و مدارس بایستی هر ۴ الی ۵ سال تعویض نمایید. ( که البته در این بین نیز نیاز به تعمیرات متعدد دارند!)
  5. یکی از بهترین قابلیت های زیرو کلاینت ها که برای مدیران بسیار جالب توجه است، مدیریت منحصر به فرد و بسیار ساده و راحت کاربران زیرو کلاینت ها است.
  6. بروز رسانی، نصب آنتی ویروس و سیستم عامل برای کاربران تنها یکبار انجام خواهد شد. نه به تعداد کاربران شبکه !
  7. در خرید اولیه زیروکلاینت ها ،با مقایسه جزئی و دقیق آخرین قیمت ها، صرفه اقتصادی ۴۰ درصدی را مشاهده خواهید کرد.
  8. حاصل استفاده یک دوره ۶ ساله از تکنولوژی زیروکلاینت ها ، صرفه اقتصادی ۶۰ درصدی خواهد بود.
  9. فضای اشغالی بسیار کم یکی از مزیت های دیگر این دستگاه ها ، خصوصا درمکان های محدود مانند سایت های کامپیوتری و کلاس ها میباشد.
  10. قابلیت استفاده از سیستم عامل های مختلف برای هر کاربر زیروکلاینت.
  11. این تکنولوژی مشکل حرارتی و صوتی کیس ها را به هیچ عنوان ندارد.
  12. اضافه کردن کاربران جدید تنها در چند دقیقه قابل انجام است.
  13. نرخ خرابی این دستگاه ،با میزان ۱.۵ درصد در سال! این دستگاه را جز پایدار ترین دستگاه ها کرده است.
  14. امنیت اطلاعاتی که امروزه از مهم ترین مسائل هر سازمانی به حساب می آید ،در این دستگاه بطور ۱۰۰ درصد اعمال شده است.
  15. میزان پهنای باند مورد نیاز این دستگاه نسبت به رایانه بسیار کمتر است.در حالی که سرعت تبادل اطلاعات بین کاربران بسیار بالاست.
  16. و در آخر باید گفت زیرو کلاینت مانند رایانه مستهلک و ضعیف نمیشود. زیرا تمامی سخت افزار و نرم افزار خود را از سرور میگیرد.

معایب زیروکلاینت ها

  1. زیروکلاینت ها سیستم عامل ندارند. بنابراین نمی توان از آن ها به طور مستقل استفاده کرد. و حتما برای کار نیاز به یک دستگاه دیگر به عنوان سرور را دارند.
  2.  عدم کارایی مناسب بر بستر شبکه های وایرلس یکی دیگر از ایرادات این دستگاه ها می باشد.
  3.  عدم نمایش دو مانیتور همزمان در بعضی از مدل ها.
  4.  عدم ذخیره سازی داخلی: زیروها در اکثر مدل ها یا هارد ندارند و یا اینکه فضای هارد و ذخیره سازی کمی دارند.
  5. کیفیت پایین خروجی تصویر در بعضی مدل ها وجود دارد. مثلا تصویر کرکره ای می باشد.

سخن آخر

خب… شما تا این قسمت، به جواب سوال زیروکلاینت چیست پی بردید. برای اطلاعات کامل تر در مورد تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت به مقالات دیگر رایان اندیشه مایا مراجعه کنید.

سوالات متداول زیروکلاینت

  • آیا امکان خرید قسطی زیروکلاینت ها وجود دارد؟
    • بله. مجموعه رایان اندیشه برای رفاه حال مشتریان خود امکان خرید قسطی و شرایطی را فراهم کرده است. جهت اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۴ / ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۵ /  ۰۹۱۲-۲۵۷۶۸۹۵ / ۰۹۱۹-۵۹۴۴۶۶۵

  • آیا امکان تعویض قطعات و یا تعمیرات زیروکلاینت وجود دارد؟
    • در ۹۵ درصد مواقع خیر. زیروکلاینت ها به دلیل ماهیتی که دارند امکان تعویض قطعات و یا تعمیر در آن ها وجود ندارد.
  • عمر مفید یک زیروکلاینت چه قدر است؟
    • بسته به نوع استفاده و عوامل خارجی دارد. ولی به طور کلی عمر مفید یک دستگاه زیرو حدود ۵ سال است.
  • آیا زیروها برای فعال سازی احتیاج به لایسنس دارند؟
    • بسته به نوع دستگاه دارد. مثلا زیروکلاینت های مدل vcloudpoint برای کار کردن احتیاج به ۱۵ دقیقه اینترنت جهت فعال سازی دارند. و یا زیروکلاینت های ncomputing برای کار کردن نیاز به تمدید لایسنس ماهیانه دارند که خوب از لحاظ اقتصادی اصلا به صرفه نیست.
14 دیدگاه در زیروکلاینت چیست
  1. blank
    محمد مهدی شریف پور ۳۰ مهر ۱۴۰۱ در ۲۱:۴۶ پاسخ

    با سلام .. برای اجرای همزمان روی کلاینت ها و نرم افزارهای
    ۳Dmax-Lumion-Aftereffect-Revit
    به جه مشخصات سروری مورد نیاز هست؟ و اینکه میتوان از سرور به عنوان یک کلاینت استفاده کرد؟

    • blank

      سلام.
      وقت بخیر.
      بله. به صورت مستقیم از سرور هم می توان به عنوان یک کلاینت استفاده کرد.
      برای اطلاع از سرور مورد نظر شماره خود را برای ما قرار دهید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
      همچنین می توانید با شماره تلفن های مجموعه تماس حاصل فرمائید.
      با تشکر.

  2. blank

    مقاله خوب و جامعی بود . ممنون

  3. blank

    یکی از بهترین و جامع ترین مقاله هایی بود که خوندم .
    دست شما درد نکنه .
    👏👏👏👏👏👏

  4. blank

    یه چند تا زیروکلاینت هایی که مبتنی بر برد ترادیسی هستن رو معرفی می کنید ؟؟؟؟؟

    • blank

      زیروکلاینت های همچون pxn از برند dell و زیروکلاینت های شرکت hp مدل t310 ساخته شده بر مبنای بردهای ترادیسی می باشند.

  5. blank

    یکی از بهترین زیروکلاینت هایی که برای مجموعه خریدیم mp60 بود. تقریبا ۲ سالی میشه که ۱۵ تا خریدیم و اجراشم از کابل کشی بگیر تا راه اندازی کل شبکه مجموعه با رایان اندیشه بود. همین که تمام پروتکل های شبکه رو ساپورت می کنه و وای فای داخلی داره عالیه. تازه نسبت به برندهای hp و dell از لحاظ قیمتی واقعا بهتره.
    دم شما گرم. ما که راضی هستیم.

  6. blank

    سلام.
    به غیر فروش اجرای زیروکلاینت هم دارید ؟؟؟
    یعنی از خودتون بخریم و خودتون اجرا کنید.

    • blank

      سلام.
      وقت بخیر.
      بله . شما می تونید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید تا کارشناسان ما به صورت رایگان شما را راهنمائی کنند.
      ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۴
      ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۵

  7. blank

    این مدل mp60 ساخت خودتون هست؟؟؟

    • blank

      هیچ دستگاه زیروکلاینتی به طور کامل در ایران ساخته نمی شود.
      معمولا برد دستگاه ها وارداتی هست و در ایران اسمبل می شوند.
      مدل mp60 هم از این قاعده مستثنی نیست.
      البته در زیروکلاینت mp60، نرم افزار و فریم ور توسط خودمون شخصی سازی و فارسی شده می باشد.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *