نصب و راه اندازی شبکه

آموزش نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری

تاریخچه شبکه کامپیوتری

در دهه های گذشته پیش از راه اندازی شبکه در سازمان ها، دسترسی به اطلاعات به سختی صورت می گرفت. اما رفته رفته با پیشرفت علم و تکنولوژی ، نحوه و سرعت دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا کرد. امروزه باتوجه به گستردگی دنیای علم و فناوری ، اشتراک گذاری اطلاعات به راحتی صورت می گیرد .معمولا بهترین راه اشتراک گذاری اطلاعات در یک سازمان ، استفاده از شبکه های کامپیوتری می باشد . استفاده از یک شبکه کامپیوتری برای یک کسب و کار کوچک بسیار مفید است .شبکه این امکان را فراهم می سازد تا به راحتی مدیریت کلیه عملیات کسب و کار خود را در ارتباطات، انتقال داده ها و ذخیر سازی کنترل نمائید .شما می توانید با استفاده از اینترنت به هر رایانه ای در شبکه دسترسی داشته و فایل ها و دستگاه های مختلف را به اشتراک بگذارید . نوع طراحی شبکه می تواند در کسب و کار شما بسیار موثر باشد .

در این مقاله قصد داریم چگونگی راه اندازی یک شبکه کامپیوتری را برای یک کسب و کار کوچک توضیح دهیم .

۳ مرحله اصلی برای نصب و پیاده سازی شبکه 

۱. شبکه با سیم بهتراست یا شبکه بی سیم ؟؟

شبکه سیمی یا شبکه بی سیم

شبکه کابلی یا بدون کابل

اولین تصمیم شما در مورد راه اندازی یک شبکه : استفاده از شبکه سیمی یا بی سیم می باشد. اینکه کدام یک از این دو شبکه پاسخگوی نیازهای سازمان یا مجموعه شما می باشد .شبکه های سیمی یا اترنت بسیار قابل اعتماد، مقرون به صرفه، امن هستند و پیاده سازی آسانی دارند .اگر تعداد زیادی دستگاه دارید که می خواهید به اینترنت دسترسی داشته باشند، می توانید از شبکه های بی سیم هم استفاده کنید . پیاده سازی این نوع شبکه ها به لطف تکنولوژی Wi-Fi  بسیار ساده شده است و خیال شما را از کابل کشی در شبکه آسوده می کند .معمولا شبکه های سیمی بر روی کامپیوترهای رومیزی و شبکه های بی سیم بر روی لپ تاپ ها پیاده سازی می شوند.و اگر هم در دفتر خود از هر دو نوع رایانه استفاده می کنید می توانید به سادگی از ترکیب هر دو نوع شبکه استفاده نمائید. به عنوان مثال رایانه رومیزی شما با کابل اترنت به اینترنت متصل شده و لپ تاپ را از طریق روتر بی سیم به شبکه اینترنت متصل نمائید .

۲. شبکه Peer-to-Peer یا شبکه های Client-Server

گام بعدی انتخاب توپولوژی شبکه : در چگونگی راه اندازی شبکه کامپیوتری کوچک ، تصمیم گیری در مورد نوع و توپولوژی شبکه می باشد .

شبکه Peer-to-Peer بهتر است یا شبکه Client-Server ؟

هر دو نوع شبکه ،رایانه های سازمان شما را به هم متصل می کند تا منابع را به اشتراگ بگذارید. تفاوت اساسی در پیکربندی آن ها می باشد .

  • شبکه های Peer-to-Peer

در شبکه ها ی peer to peer ، هر کامپیوتر به عنوان کلاینت و سرور عمل می کند ، و به طور مستقیم با بقیه رایانه ها در شبکه در ارتباط می باشد. این نوع تنظیمات معمولا در شبکه های خانگی رایج می باشد .

شبکه نظیر به نظیر

آشنایی با شبکه نظیر به نظیر

تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی شبکه peer to peer:

برای بر پا کردن این نوع شبکه فقط احتیاج به یک روتر ( احتمالا با قابلیت بی سیم ) میباشد. همچنین کابل های اترنت که Router را به مودم متصل می کند و از روتر به کامپیوترها متصل می گردد نیز مورد نیاز است. با توجه به نوع سیستم عاملی که در رایانه خود از آن استفاده می کنید ، رایانه شما باید برای داشتن شبکه ،  دارای یکسری عملکرد تعبیه شده باشد .به عنوان مثال در ویندوز ، می توانید گزینه ای را انتخاب کنید که تمام رایانه ها در یک گروه کاری (  WorkGroupدر ویندوز XP  )،  یا یک گروه خانگی ( HomeGroup در  ویندوز ۷ ) قرار گیرند .همچنین می توانید اجازه پرینت و اشتراک گذاری فایل ها را بدهید .

  • شبکه های client -server

در این نوع شبکه کامپیوتر ها به یک سرور مرکزی متصل می شوند. داده ها و برنامه های عمومی فقط در سرور نصب شده و کاربران برای استفاده از منابع به سرور متصل می شوند . این نوع شبکه در ادارات یا شرکت های بزرگ ، بیشتر اجرا می شود .

شبکه های client server

آشنایی با شبکه های client server

تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی شبکه client – server :

برای راه اندازی این نوع شبکه ها ، معمولا به یک سیستم عامل سرور احتیاج دارید. مایکروسافت ویندوز نسخه سرور و لینوکس انتخابی مناسب است . می توانید یکی از آن ها را بر روی کامپیوتر نصب و به عنوان سرور استفاده نمائید .اگر سازمان بزرگی دارید بهتر است از یک سرور به تنهائی ( یک سیستم مستقل به عنوان سرور ) استفاده نمائید . این کار برای گسترش شبکه شما در آینده بسیار مفید است .

توجه: برقراری ارتباط با شبکه تنها نیمی از راه می باشد . تمام رایانه های شما باید دارای یک نام  کاربری مخصوص به خود باشند . استفاده از این نام ها، برای اعمال محدودیت کاربران و یا امتیازهائی که می خواهید به آن ها بدهید ، بسیار کاربردی و حائز اهمیت می باشد .

۳. امنیت شبکه

امنیت شبکه در کسب و کار شما بسیار حائز اهمیت می باشد . به خصوص در راه اندازی شبکه های بی سیم این مساله مورد توجه است. برای تنظیم امنیت شبکه خود می توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • یک مرورگر به دلخواه باز کنید .
  • عدد ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را در مرورگر خود وارد نمائید .
  • در پنجره باز شده نام کاربری و کلمه عبور دستگاه ( روتر ) را وارد نمائید.( به صورت پیش فرض نام کاربری و کلمه عبور ، admin  می باشد . )
  • در صفحه باز شده به سربرگ Security بروید .

استانداردهای مختلفی برای امنیت شبکه های بی سیم مطرح شده اند. مانند WEP و …. که بهترین آن ها WPA2 می باشد . زیرا این استاندارد از سطح امنیتی خوبی برخوردار است . اگر روتر شما از این قابلیت پشتیبانی می کند آن را فعال نمائید .

امنیت شبکه

امنیت در شبکه های کامپیوتری

  • یک پسورد قوی برای روتر خود انتخاب نمائید . سعی کنید پسورد انتخاب شده ترکیبی از حروف و اعداد باشد .
  • همچنین حائز اهمیت می باشد که به طور مستقل برای هر دستگاه در سازمان خود ، محدودیت ها و برنامه هائی مانند Firewall  یا آنتی ویروس نصب کنید .

سخن آخر

راه اندازی شبکه کامپیوتری به اولویت و طرح های شما بستگی دارد. هنگامی که طرح و ابزار مورد نیاز خود را انتخاب کردید ، اتصال قطعات به یکدیگر را انجام دهید .توصیه می شود اگر قصد راه اندازی شبکه کامپیوتری را دارید ، با متخصصان این حوزه مشورت نمائید تا بهترین انتخاب را داشته باشید .

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *