اکتیو شبکه

خدمات اکتیو شبکه یکی از ارکان مهم در شبکه های کامپیوتری می باشد. و به فعالیت هایی اطلاق می شود که بر روی دستگاه های یک شبکه اجرا می شود.

امروزه به اشتراک گذاری اسناد و مدارک در هر سازمان بسیار مورد نیاز می باشد. به طور کلی برای اشتراک گذاری ، شما نیازمند بستر شبکه می باشید .امروزه بستر شبکه در هر سازمان بزرگ و کوچک ، بسیار مهم است .در این مقاله قصد معرفی خدمات اکتیو شبکه lan را داریم .

مراحل راه اندازی شبکه:

  • خدمات پسیو Passive.
  • خدمات اکتیو شبکه.

در مقاله پیشین، به توضیح خدمات پسیو پرداختیم.  در این مقاله به بررسی خدمات اکتیو می پردازیم .

اکتیو شبکه lan

اکتیو در لغت به معنای فعال می باشد . به بیانی دیگر خدمات اکتیو شبکه همان فعالیت نرم افزاری و پیکربندی دستگاه ها می باشند . برای استفاده از دستگاه های سخت افزاری مانند روتر ، سوئیچ و … شما نیازمند یکسری تنظیمات و پیکربندی می باشید . خدمات active شبکه به فعالیت هائی گفته می شود که بر روی تجهیزات سخت افزاری شبکه اعمال می شود .

مراحل اکتیو شبکه lan

  • پیکربندی کلیه تجهیزات و دستگاه ها شامل سوئیچ ، روتر ، فایروال.
  • نصب سیستم عامل سرور مانند Windows Server.
  • نصب سرویس های تحت شبکه مانند Domain ، DHCP.
  • نصب نرم افزار های تحت شبکه همچون : آنتی ویروس ، SQL Server.
  • اجرای مجازی سازی .

به طور کلی پس از راه اندازی خدمات پسیو شبکه ، نوبت به آخرین مرحله از راه اندازی شبکه می رسد . خدمات اکتیو آخرین مرحله از راه اندازی یک شبکه کامپیوتری می باشد . تمامی اهداف و نیازهای ما در این مرحله برآورده خواهد شد.پس از راه اندازی و تنظیم دستگاه های موجود، شبکه قابل استفاده می باشد. نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری مرحله بعدی از شبکه های کامپیوتری می باشد .

پشتیبانی شبکه چیست؟

به طور کلی به کلیه فعالیت ها در حوزه خدمات شبکه گفته می شود ،که در جهت حفظ و نگهداری و رفع مشکلات شبکه های کامپیوتری صورت می گیرد.

پشتیبانی شبکه شامل چیست؟

  1. سطح سخت افزاری شبکه :مانند سرور،تجهیزات الکترونیکی و یا در سطح زیر ساخت های شبکه مانند کابل شبکه،رک.
  2. سطح نرم افزاری شبکه :مانند سرویس های شبکه ، سیستم عامل.
پشتیبانی شبکه چیست

خدمات پشتیبانی شبکه

در این صورت هر سازمان برای حفظ و نگهداری سیستم های کامپیوتری و تجهیزات شبکه ، با مسائل مختلفی رو به رو است. از یک طرف در این گونه سازمان ها ، معمولا دانش لازم برای مشکلات پیش آمده وجود ندارد .از طرف دیگر امکان استخدام نیروی متخصص بعنوان یک کارمند به دلایل مختلف از جمله هزینه بالا و … وجود ندارد . با این تفاسیر نیاز کارفرمایان و شرکت های پشتیبانی برای رفع مشکلات شبکه محسوس می شود .

دغدغه مدیران:

  • نگهداری و رفع ایرادات احتمالی شبکه.
  • آینده نگری جهت ارتقاء تجهیزات مورد نظر.

هدف اصلی در حفظ و نگهداری شبکه

در حفظ و نگهداری شبکه ، باید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه به صورت کامل مستندسازی شود . به بیانی دیگر ، کلیه تجهیزات به کار رفته (مانند کامپیوترها ، سرور ، سوئیچ و …) به همراه تجهیزات زیرساختی (مانند کابل ها ، داکت ، رک ، پچ پنل و …) مستندسازی شده و نقشه شبکه در آن مشخص گردد. تا در هنگام بروز مشکل در ارتباطات شبکه ، با استفاده از نقشه شبکه بتوان آن مشکل را رفع نمود. انجام این کار یکی از مهمترین بخش های پشتیبانی شبکه می باشد . داشتن اطلاعات شبکه به صورت مکتوب می تواند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه به ما بدهد. به خصوص در بخش پشتیبانی شبکه . نداشتن اطلاعات مستندسازی شده ، یکی از مشکلات و معضلات بزرگ شرکت ها در بحث نگهداری از شبکه می باشد . هر چقدر وسعت شبکه بیشتر باشد ، احساس نیاز به این اسناد بیشتر است . عدم وجود این گونه اطلاعات ضربه سنگینی به سازمان مربوطه می زند . هدر رفتن زمان و بار مالی زیاد ، تنها بخشی از معایب عدم استفاده از مستندات شبکه می باشد .

نکات مهم در پشتیبانی شبکه:

نکات مهم در پشتیبانی شبکه

نکات مهم در شبکه های کامپیوتری

  • مستندسازی تجهیزات و سرویس ها.
  • تهیه گزارش از سرویس های موجود در شبکه.
  • بررسی صحت عملکرد سرویس ها و نرم افزارهای شبکه.
  • دریافت اطلاعات از کاربران در رابطه با نحوه عملکرد تجهیزاتی که با آن ها سر و کار دارند.

رفع مشکلات شبکه

اگر به دلایلی مختلف مشکلاتی برای شبکه شما بوجود آید ، وظیفه رفع این مشکلات با کارشناسان شبکه می باشد . حل و فصل اینگونه مشکلات در سریعترین زمان ممکن از اهمیت زیادی برخوردار است . چرا که اکثر این مشکلات باعث می شود یک یا چند نفر در مجموعه نتوانند به صورت درست و کامل به امور روزمره خود بپردازند . این امر باعث بروز برخی مشکلات و ضرر و زیان هایی نیز می شود . رفع مشکلات شبکه معمولا به دو شکل حضوری و یا از راه دور انجام می شود:

  • کارشناس مربوطه به صورت حضوری به کاربر مراجعه کرده و از نزدیک در صدد حل مشکلات کاربر برمی آید.
  • کارشناسان به صورت ریموت و از راه دور توسط نرم افزارهای مختص این کار ، اقدام به حل مشکلات بر می آیند.

آینده نگری در شبکه

یکی از مسئولیت های بخش پشتیبانی شبکه در یک سازمان ، بررسی نیازهای آینده می باشد .

نیازهای معمول شبکه در آینده :

  • تغییرات کوچک و بزرگ در شبکه.
  • تعویض یا ارتقا سیستم ها.
  • تعمیر و یا تعویض تجهیزات.
  • افزایش سطح امنیت شبکه.
  • جا به جائی تجهیزات.

آینده نگری در انتخاب تجهیزات شبکه جهت بهبود نیازهای آتی،قسمت بسیار مهمی از راه اندازی یک شبکه میباشد .  با انتخابی درست در خرید تجهیزات شبکه می توانید از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری نمائید.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

3 دیدگاه در خدمات اکتیو شبکه
  1. blank

    مطلب خوبی بود.
    ممنون ازتون.

  2. blank

    مطالبتون در زمینه شبکه چه اکتیو و پسیو واقعا خوب بود . دستتون درد نکنه .


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *