هوشمند سازی مدارس در ایران

هوشمند سازی مدارس

هوشمند سازی مدارس در ایران

مدرسه محلی است برای رشد و شکل گیری شخصیت یک دانش آموز. همین مسئله باعث شده تا امکانات یک مدرسه امروزی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مبحث هوشمند سازی مدارس (smart school) پر رنگ تر شود. وقتی می گوییم یک مدرسه هوشمند است یعنی آن مدرسه امکانات مختلفی برای یادگیری دارد.

تفاوت مدرسه هوشمند با معمولی

مدرسه هوشمند یعنی مدرسه ای که دارای امکانات مختلفی است تا فرایند یادگیری برای دانش آموزان راحت تر شود. به کارگیری از تکنولوژی های روز برای یادگیری بهتر از تفاوت مدارس هوشمند با معمولی است. یک مدرسه هوشمند از وسایلی مختلفی همچون لپ تاپ، تین کلاینت، زیرو کلاینت، برد، ویدئو پروژکتور، قلم، و … تشکیل شده است. حتی امروزه نرم افزارهایی جهت هوشمندسازی وجود دارد که باعث می شود کار آموزش و یادگیری راحت تر شود.

مزایای هوشمندسازی مدارس

مزایای هوشمندسازی مدارس

مزایای هوشمندسازی مدارس

دسترسی راحت تر به اطلاعات: وقتی یک کلاس دارای تجهیزات مختلفی باشد و به اینترنت متصل باشد دانش آموزان به راحتی می توانند به اطلاعات و دروس مختلف دسترسی داشته باشند. و با معلمان خود به راحتی تبادل اطلاعات کنند.

یادداشت برداری دیجیتالی: دانش آموزان بدون حمل کیف های سنگین و دفترهای یادداشت خود می توانند از تبلت و قلم هوشمند استفاده کنند. همین امر زمان بیشتری را برای دانش آموزان فراهم می کند تا آن ها بتوانند در یادگیری دروس و تمرین زمان بیشتری را صرف کنند. همچنین معلمان می توانند دروس تدریس شده خود را با استفاده از ابزارهای آنلاین مثل Google Docs ذخیره و به صورت آنلاین در اختیار دانش آموزان قرار دهند .

درک بهتر با از ابزارهای دیجیتالی: درک بهتر دروس با تجهیزات هوشمند شرایط بهتری را برای یادگیری فراهم می کند. بهره مندی از تصویر، فایل های صوتی، نمایش پاورپوینت، فیلم های آموزشی و نمایش آن ها بر روی ویدئو پروژکتور و برد ها همگی می توانند به آموزش بهتر بچه ها کمک کنند.

ضبط کلاس درس: ضبط کلاس درس و نمایش دوباره آن برای دانش آموزانی که غیبت می کنند می تواند تاثیر زیادی بر دانش آموزانی که نتوانستند در کلاس درس حضور پیدا کنند داشته باشد. دریافت یادداشت و دروس دیجیتالی از حساب کاربری هر دانش آموز، از مزایای هوشمند سازی مدارس می باشد.

تعامل در محیط آموزشی: در هوشمند سازی مدارس، دانش آموزان می توانند با استفاده از امکانات مختلفی همچون ایمیل، پیام و … با معلمان خود در هر زمان در ارتباط باشند.

وسایل دیجیتال به جای کاغذ: استفاده از وسایل دیجیتال و تجهیزات هوشمند، به جای استفاده از کاغذ باعث حفظ محیط زیست و درختان می شود.

نگهداری و تعمیرات آسان: در کلاس های غیر هوشمند، دانش آموز باید هر سال مبلغی را برای خرید کتاب، قلم و … هزینه کند. در صورتی که در مدرسه هوشمند یکبار یک هزینه اولیه انجام می شود و دانش اموزان می توانند در آینده و سال های بعد از آن ها بهره ببرند.

یادگیری بهتر به کمک هوشمندسازی: بهره گیری از تجهیزات هوشمندسازی و وجود ده ها کتاب تنها در یک زیرو کلاینت یا تبلت کوچک، همچنین به کار گیری از ویدئو پروژکتور به جای لپ تاپ یا کامپیوتر و بردها، باعث بهبود سرعت یادگیری می شود. همچنین وجود لپ تاپ، DVD Player ها، کامپیوترهای شخصی در یک ویدئو پروژکتور از مزایای هوشمندسازی مدرسه ها است. در کنار تمامی این مزایا، ارتقاع علمی و آشنایی معلمان با تکنولوژی های جدید روز، از جمله ملزومات هوشمندسازی است. در یک کلاس درس وجود تین کلاینت و زیرو کلاینت ها، ویدئو پروژکتور، برد، قلم، ارتباط با اینترنت و بقیه دستگاه ها است که هوشمندسازی را معنی می بخشد.

تجهیزات هوشمند سازی مدارس

تجهیزات هوشمند سازی مدارس

تجهیزات هوشمندسازی مدرسه ها

بدنبال پیشرفت تکنولوژی و تغییرات در تجهیزات الکترونیکی، به کارگیری این تجهیزا ت بروز و همگام شدن با آنها به عنوان لازمه ی موفقیت در همه ی زمینه های زندگی شناخته میشود. مدرسه ها بخاطر تعداد دانش اموزان بیشتر و جامع بودن آموزشهایشان در میان تمامی مراکز آموزشی، جایگاه خاصی دارند. به همین جهت مدرسه هوشمند تبدیل به یک اصطلاح بسیار رایج در جهان گشته. در چند سال اخیر هوشمندسازی مدرسه ها بسیار مورد توجه وزارت آموزش و پرورش و مدیران مناطق مختلف قرارگرفته است. به طوری که هماهنگی های بسیاری از طرف آموزش و پرورش مناطق مختلف به مدرسه ها ابلاغ و پیشنهاد شد.

برخی از مدرسه ها هوشمندسازی را از یک کلاس آغاز کرده و به تدریج به مدرسه ای کاملا smart تبدیل شدند. اما هنوز بسیاری از مدرسه ها به علت محدودیت بودجه و یا نداشتن اطلاعات و مشاوره کافی درباره راه حل های بروز، با مشکلات آموزش سنتی دست و پنجه نرم می کنند. رشد و پیشرفت جهانی تکنولوژی و بیشتر شدن استفاده کودکان و نوجوانان از آنها امریست که مارا وادار به همراه شدن با این جریان پیشرونده می کند. زیرا روش های ارتباطی دبیران بایستی با توجه به فرهنگ و نیازهای روز جامعه تعریف شود. و فقط اینگونه آموزش های ما بیشترین تاثیرگذاری را روی فرزندان ما خواهد داشت.

برای هوشمندسازی، یک مدرسه به تجهیزات مختلفی می تواند مجهز شود. تجهیزاتی همچون:

  • زیرو کلاینت: دستگاه هایی کوچک حتی به کوچکی یک تلفن همراه که به جای کامپیوتر استفاده می شود.
  • دوربین مدار بسته: با دوربین های مدار بسته می توان نظارت کافی بر دانش اموزان داشته باشیم.
  • قلم هوشمند: قلمی کوچک که به جای گچ و ماژیک می توان از آن استفاده کرد.
  • برد هوشمند: یا همان smart board وسیله ای کمک آموزشی است که به جای تخته وایت برد می توان از آن ها بهره برد.
  • ویدئو پروژکتور: جهت پخش فیلم و یا پاور پینت می توان از آن ها استفاده کرد.
  • دستگاه حضور و غیاب: دستگاه های حضور و غیاب یکی از تجهیزاتی است که جهت حضور یا عدم حضور دانش اموزان در مدرسه ها به کار می رود.

انواع هوشمندسازی مدارس

عموما هوشمندسازی درچند فاز صورت میگیرد:

  • هوشمندسازی کلاس
  • هوشمندسازی کارگاه کامپیوتری(سایت).
  • یکپارچه کردن سیستم های کل مدرسه.

۱- هوشمندسازی کلاسها

در این فاز، معمولا یک ویدئو پروژکتور به یک کامپیوتر وصل شده و تصویر را برای دانش اموزان نمایش می دهد.

توصیه: کامپیوتر کلاسها بهتر است از نوع تین کلاینت یا زیرو کلاینت باشد. بهتر است از لپ تاپ یا PC در کلاس ها استفاده نکنید. زیرا تعمیرات و نگهداری بسیار پرهزینه، و امنیت پایینی دارند.

۲- هوشمندسازی کارگاه کامپیوتر

برای تجهیز مدرسه به سایت کامپیوتر، معمولا تعداد ۸ تا ۱۲ سیستم کامپیوتری برای دانش آموزان و یک سیستم برای دبیر را در یک شبکه کامپیوتری قرار می دهیم. گاها یک ویدئو پروژکتور و قلم هم در کلاس کامپیوتر قرارداده می شود.

توصیه: نوع سیستم های کامپیوتری کارگاه را براساس کاربرد آنها، و بودجه مدارس انتخاب کنید. زیروکلاینت ها بهترین گزینه فنی و اقتصادی برای این منظور هستند.

۳- یکپارچه سازی مدرسه

برای مدیریت متمرکز مدرسه، نیاز به نظارت مداوم مدیریت بر تمامی سیستم ها می باشد. مدیر مدرسه میبایستی بتواند درهر لحظه از عملکرد پرسنل، دبیران و دانش آموزان خود اطلاع داشته باشد. این امر با ایجاد یک شبکه یکپارچه و متمرکز برای مدرسه ممکن می شود.

تجهیزات مدرسه هوشمند

تجهیزات و تکنولوژی هایی که در روند هوشمندسازی مورد استفاده قرار میگیرند انواع مختلفی دارند. مانند:

  • انواع ویدئو پروژکتور.
  • انواع برد.
  • قلم نوری.
  • انواع تین کلاینت و زیرو کلاینت ها.
  • دستگاه حضور و غیاب.
  • اتوماسیون تغذیه.

خرید تجهیزات هوشمندسازی

تجهیزات هوشمند دارای تنوع ظاهری، فنی و قیمت بسیار بالایی هستند. به همین خاطر بهتر است درباره این موضوع با کارشناسان فنی مشورت کرده و رزومه کاری تجهیزات را مورد بررسی بگیرد. پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی نیاز مجموعه خود را به طور کامل بررسی نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *