تین کلاینت

بنر تین کلاینت

تین کلاینت دستگاهی کوچک است که جایگزین کیس های کامپیوتری می شود و می توان در فضاهای کوچک از آن استفاده کرد. تین کلاینت ها همچون کامپیوتر دارای قطعات سخت افزاری می باشند.

تین کلاینت چیست

تین کلاینت (thin client) همانطور که از نامش برمیاید، کوچک شده وضعیف شده همان کامپیوترهای نسل پیشین است. دلایل استقبال از این دستگاه ها و فراگیر شدن کاربری آن در شرکت های سراسر دنیا، مزایا و تفاوت بسیار آن با کامپیوترها است.

گارانتی-تین-کلاینت

تعریف تین کلاینت

تعریف سخت افزاری: درباره ماهیت سخت افزاری این دستگاه ها باید اینطور گفت که، یک کامپیوتر با حداقل قطعات مکانیکی، تینکلاینت نامیده میشود.

تعریف نرم افزاری: درباره قابلیت نرم افزاری آن باید ذکر کرد که، کامپیوتری که متناسب با نوع کاربری در اغلب موارد به طور مستقل، امکان اجرای هرگونه برنامه ای را نداشته، هرعملیاتی برای کاربران فقط براساس تعریف مدیر شبکه روی سرور امکان پذیرمی شود.

سیستم عامل در تین کلاینت ها

سیستم عامل دستگاه های Thin Client اصولا به صورت EMBEDDED بوده و ازهر دو خانواده مایکروسافت ویندوز یا لینوکس میتواند باشد. گرچه بعضی شرکتها نیز سیستم عامل و یا نرم افزار مدیریتی مخصوصی را برای پشتیبانی از تینکلاینت خود عرضه نموده اند.

خرید تین کلاینت

باید توجه داشت که در هنگام خرید تین کلاینت چه نوع کاربردی از آن انتظار داریم. تینکلاینتی مناسب است که از یک کامپیوتر معمولی ارزان تر باشد. البته در برخی موارد و کاربری های خاص، تینکلاینت هایی عرضه می شوند که منابع سخت افزاری یا قدرت آنها از یک کیس معمولی بیشتر است. و گاهی اوقات thin client ها مانند hp کارت گرافیکی جداگانه دارندکه در این مطلب به جزئیات آنها نمی پردازیم. تینکلاینت ها بر اساس قیمت، منابع سخت افزاری، برند، ابعاد و پروتکل هایی که پشتیبانی می کنند تقسیم بندی می شوند. تین کلاینت هایی که پردازش قوی تر دارند، گران تر می باشند. اما اغلب مشتریان و کارفرمایان به چند دلیل زیر به سمت خرید تین می آیند.

  1. هزینه خرید.
  2. توان پردازش.
  3. ابعاد.
  4. برند.
  5. پشتیبانی.
  6. گارانتی.
  • هزینه خرید: با توجه به بازار آشفته و نبود آن در فروشگاههای شهر، قیمت این محصولات توسط شرکتهای محدودی که واردکننده آن می باشند تعیین می گردد. که این مسئله گاهی اوقات به ضرر مشتریان تمام می شود. برخی از این شرکتها از این فرصت (کم بودن رقبا و نبود محصول در بازار) سوء استفاده می کنند. و قیمت های غیر واقعی برای این محصول اعلام می کنند. متاسفانه این اتفاق برای برندهای معتبرترین مانند اچ پی و دل می افتد.
  • توان پردازش:  تین ها مانند کامپیوترها از قطعات متعددی تشکیل شده اند. هرچه سخت افزار موجود در این محصولات قدرتمند تر باشد ماهیت محصولات از تینکلاینت خارج می‌شوند. چون همانطور که از نام آنها مشخص است تین کلاینت یعنی کامپیوتر کلاینت ضعیفی که قدرت آن از یک کیس معمولی کمتر است. و توجیه منطقی وجود ندارد که ما این کامپیوتر کلاینت ها را با منابع سخت افزاری قدرتمند خریداری کنیم. به این صورت که هزینه خرید تین کلاینت بسیار بیشتر از خرید یک کیس کامپیوتری با همان قطعات سخت افزاری می باشد. لذا تین ها صرفاً با یک منابع محدود برای زمانی که کاربران، ارتباط شان با سرور قطع می شود کاربرد دارند و می توانند کارهای ساده ای انجام دهند طراحی شده اند مانند استفاده از نرم افزارهای آفیس و یا وبگردی.
  • ابعاد: یکی دیگر از مسائل مهم در خرید تین کلاینت ها ابعاد و اندازه آنها می باشد. که غالباً دستگاهی مناسب است که بتوان آن را پشت مانیتور نصب کرد و این مسئله هم در زیبایی بیشتر محیط و هم باعث کاهش فضای اشغالی می‌شود .
  • برند: برند یا عنوان تجاری دستگاه های تینکلاینت یکی دیگر از نکات بسیار مهم در خرید تین کلاینت می باشد. چون مشتریان در هنگام خرید باید دقت کنند که آیا برندی که از آن خریداری می‌کنند به تعداد در بازار موجود است یا خیر. چون اگر آن برند مثلاً اچ پی و یا دل توسط یک شرکتی که فقط آن شرکت وارد کننده آن مدل خاص است، از برند اچ پی، دل و یا سنترم باشد ممکن است در قیمت و یا پشتیبانی یا گارانتی با مشکل مواجه شوند. البته برند های بدون نام زیادی در بازار وجود دارد که شخصی یا شرکتی و یا بدون نام ( (no nameوارد بازار می شوند.

همه تین کلاینت ها چه با برندی معتبر و یا no name، باید توسط شرکت ارائه دهنده در طول مدت گارانتی تامین شوند. همچنین شرکت ارائه دهنده دستگاه باید در هنگام فروش تین کلاینت از اعتبار کافی برخوردار باشد. خصوصا در هنگام فروش تین کلاینت های no name.

نکته: صرفاً به سایت های فروشگاهی و یا یک تماس تلفنی اکتفا نکنید. بهتر است که شرکت ارائه دهنده را از نزدیک ببینید. چون متاسفانه بسیاری از وب سایت های توان فروش خود را بالاتر از حد ممکن نشان می دهند. و ممکن است در آینده در مباحثی همچون گارانتی یا پشتیباین با مشکل مواجه شوید.

  • پشتیبانی: از آنجایی که thin client ها را می توان به روش های مختلف اجرا و پیاده سازی کرد. انتخاب شرکتی مناسب برای پشتیبانی بسیار حائز اهمیت است. لذا مناسب تر آن است که هنگام خرید تین آن را از مجموعه ای خریداری کنیم که دارای دانش اجرایی و توان پشتیبانی بالایی باشد. که در صورت لزوم برای رسیدن به این مهم مشاوره تلفنی و یا نهایتاً ملاقات حضوری با آن شرکت جهت انتخاب روش پیاده سازی) نوع پروتکل ارتباطی) برای رسیدن به بالاترین کیفیت و کمترین پشتیبانی انجام می شود.
  • گارانتی:  هیچ نوع thin client و زیرو کلاینتی دارای گارانتی اصلی در ایران نمی باشند. همه تین ها و زیروکلاینت ها دارای گارانتی شرکتی می باشند. این بدان معناست است که شرکتی که شما قصد خرید تین کلاینت از آن را دارید فقط همان شرکت در صورت بروز مشکل متعهد به تعویض یا تعمیر دستگاه می باشد. بازهم خرید تین کلاینت از یک شرکت معتبر بهترین راه می باشد. که این امکان را حتماً پس از مشاوره های تلفنی و تحقیق اینترنتی و به صورت حضوری انجام دهید. شرکت رایان اندیشه مایا با سالها تجربه در فروش و خدمات پشتیبانی و اجرا در حوزه مجازی سازی مخصوصاً اینکه خرید و فروش اطمینان شما را از خریدی مناسب فراهم می آورد.

خرید تین کلاینت

قیمت تین کلاینت

قیمت تین کلاینت ها معمولا بر اساس ویژگی های مختلف تعیین می شود. مسایلی همچون:

  • ابعاد.
  • برند.
  • پروتکل های ارتباطی.
  • پورت های موجود.
  • مدت زمان و نوع گارانتی.
  1. ابعاد: به طور کلی هرچه اندازه و ابعاد یک محصول کوچکتر باشد قیمت آن بیشتر است. و این مسئله در ارتباط با قیمت تین ها کاملا برقرار است.
  2. برند: مثل هر دستگاهی نوع برند یکی از مسائل تعیین کننده در قیمت تین می باشد. معمولا تین کلاینت های معروف مثل hp و dell گرانتر می باشد. البته نباید از کیفیت ساخت قطعات و بدنه آن ها چشم پوشی کرد.
  3. پروتکل های ارتباطی: هرچه تعداد پروتکل هایی که توسط یک تین کلاینت پشتیبانی می شود بیشتر باشد قطعا از قیمت بیشتری برخوردار است.
  4. تعداد پورت های موجود: هرچه تعداد پورت های یک دستگاه بیشتر باشد قیمت آن بیشتر است. داشتن پورت هایی مثل USB 3 باعث افزایش قیمت تین کلاینت می شود.
  5. مدت زمان و نوع گارانتی: مدت زمان گارانتی و نوع آن بسیار حائز اهمیت است. قطعا هرچه مدت زمان گارانتی بیشتر باشد قیمت تینکلاینت بیشتر می شود. حتی نوع گارانتی و یا وارانتی هم در تعیین قیمت برای دستگاه حائز اهمیت است.

لیست قیمت تین کلاینت

در جدول زیر می توانید لیست قیمت  تین کلاینت ها را مشاهده کنید:

برند مدل قیمت
HP  T610
۲,۸۷۹,۰۰۰ تومان
HP  T630
۷,۴۸۰,۰۰۰ تومان
HP  T520
۳,۱۰۰,۰۰۰ تومان
HP  T730 ۱۱,۱۸۲,۰۰۰ تومان
HP  T530 ۳,۳۱۷,۰۰۰ تومان
HP  T510
۱,۲۵۰,۰۰۰ تومان
HP  T430
۳,۱۰۳,۰۰۰ تومان
HP  T420
۲,۵۵۸,۰۰۰ تومان
Dell Wyse ۵۰۶۰
۲,۸۵۰,۰۰۰ تومان
Dell Wyse ZX0 Z90s7
۲,۱۳۰,۰۰۰ تومان

تین کلاینت ارزان

در هنگام خرید تین کلاینت ارزان باید به این مسئله توجه داشت که هدف از تهیه دستگاه چیست. گاهی اوقات پرداخت هزینه ای بیشتر در هنگام تهیه دستگاه، شما را از پرداخت هزینه ای بیشتر در آینده مصون می کند. و در آینده مثلا ۲ سال دیگر لازم نیست هزینه ای بابت خرید دستگاه های جدید پرداخت کنید. اما اگر مطمئن هستید که در آینده ای نزدیک قصد خرید ندارید می توانید از تین کلاینت های ارزان استفاده کنید. که معمولا دارای امکانات کمتری می باشند.

فروشگاه-تین-کلاینت

تاریخچه تین کلاینت ها

ایجاد تکنولوژی تین کلاینت ها به سال ۱۹۹۳ بازمیگردد. بخش سرور در تیم Orakel، در حین یک عملیات دریایی نظامی با مدیریت Larry Wilson شروع به استفاده از روش پردازش مرکزی کرد. هدف این تیم از این اقدام، اجرای دستوراتی براساس داده های موجود، دریک دیتاسنتر بود. در آغاز تین کلاینت ها، ترمینال های گرافیکی (Graphical Terminal) نامیده می شدند. بالارفتن سرعت شبکه های مختلف، خصوصا شبکه های محلی، نیاز به مینی کامپیوترها را بیشتر کرد. نیاز به درخواست، اجرا ویا مدیریت توان پردازشی، از محلی دیگر، مفهوم و اساس Thin Client ها را گسترش داد.

انواع تین کلاینت

تین کلاینت

دسته بندی تینکلاینت ها براساس امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که در آن ها وجود دارد، صورت میگیرد. مانند:

  • نوع پردازشگر مرکزی(CPU).
  • مقدار حافظه داخلی (RAM).
  • روش ذخیره اطلاعات.
  • امکان یا عدم امکان نصب نرم افزار.
  • نوع سیستم عامل (OS).
  • نوع پروتکل های شبکه.
  • حرفه ای: این نسل دارای انعطاف پذیری بسیار زیاد و قدرت پردازش اطلاعات بسیار بالا می باشند. تجهیزات فناوری به روز در آنها، مانند Intel Atom Processor از ویژگی های بارز در این نوع از thin client ها است. همچنین، از قابلیت های بخصوص در این مدل، میتوان به سرعت بسیار بالای این سیستم ها، امکان نصب تمامی سیستم عاملهای ویندوز و لینوکس و پشتیبانی از شبکه های Wifi اشاره کرد.
  • نیمه حرفه ای: این نوع دارای پردازشگر مرکزی، حافظه، ابزار ذخیره سازی اطلاعات روی DOM OR CF بوده، و در این نسل از نصب سیستم عامل به طورسفارشی (EMBEDDED) از دو خانواده ویندوز و لینوکس امکان پذیر میباشد. عدم وجود قطعات مکانیکی قابل استهلاک (مانند فن و هارد دیسک) در این نوع از تینکلاینت ها ویژگی اصلی می باشد.
  • بدون سخت افزار – زیرو کلاینت: در این نوع تین کلاینت ها و یا به اصطلاح زیرو کلاینت ها، هیچگونه پردازشگر مرکزی (CPU)، هارد دیسک (HDD یا SSD) و یا سخت افزار ذخیره کردن اطلاعات داخلی و یا سیستم عامل وجود ندارد. این نوع از Thin Client ها، به مانند یک اکسس ترمینال، به شبکه کامپیوتری متصل می شوند. براساس محدودیت های تعریف شده توسط سرور، کاربر را به محیط ویندوز و یا لینوکس دسترسی داده، به انجام عملیات روی نرم افزار هایی که به آنها دسترسی دارد، می پردازد.

بهترین برند های تین کلاینت

امروزه در ایران، با توجه به استقبال مشتریان از تکنولوژی های برتر و به روز در زمینه فناوری، بسیاری از کمپانی ها و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند، اقدام به واردات، تولید و یا مونتاژ تین کلاینت (زیروکلاینت) وارائه این محصولات به مشتریان خود نموده اند. در ادامه برخی برند های مطرح و مورد استقبال را به ترتیب قابلیت ها و استقبال کاربران آن ذکر میکنیم:

HP N-Computing
Intel Tesco
Asus PAT
MSI A-Trust
Dell Lenovo
Centerm

 برای مشاوره رایگان با تیم تخصصی رایان اندیشه مایا با شماره تماس شرکت تماس بگیرید یا سوالات خود را بصورت آنلاین با ما در میان بگذارید.

مزایای تین کلاینت

اولین سوال در آشنایی با این محصول، توجیه کاربری و صرفه اقتصادی این دستگاهست. ویژگی های این محصول تمامی مزیت هستند. یک کامپیوتر کوچک، کم حجم و نسبتا ارزان، با کاربرد داخل شبکه، جهت استقرار به جای PC های معمولی.

  • بدون آلودگی صوتی.
  • کاهش میزان برق مصرفی درمقایسه با PC(تا ۸۰ %).
  • کاهش هزینه های نگهداری از شبکه.
  • امکان مدیریت و نظارت بر کاربران در شبکه.
  • عدم نیاز به ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری سیستم ها به طور مداوم.
  • بالا رفتن سطح امنیتی در شبکه و جلوگیری از سرقت اطلاعات از مجموعه.
  • امکان هدایت و کنترل کاربران موجود در شبکه، از محیطی خارج از مجموعه.
  • کنترل دسترسی به اینترنت برای تک تک کاربران.
  • ارتقا سطح راندمان شبکه.
  • سیستم عامل سفارشی.
  • عدم امکان نصب نرم افزارهای جدید توسط کاربران به طور مستقل.
  • عمر مفید بسیار بالاتر، نسبت به PC.
  • بسیار کم حجم و کوچکتر از PC.
  • کمترین میزان نیاز به استفاده ازتجهیزات UPS.

و قابلیت های مفید دیگر.

سوالات متداول تین کلاینت

  • چرا تین کلاینت ها نسبت به زیرو کلاینت ها قیمت بیشتری دارند؟

به دلیل داشتن قطعات سخت افزاری، قیمت تین ها نسبت به زیرو کلاینت ها بیشتر است. داشتن هارد، cpu، کارت گرافیک همه از عوامل گران بودن قیمت این دستگاه ها می باشد.

  • آیا thin client ها قابل ارتقاع است؟

ارتقاع تینکلاینت ها به دلیل اندازه کوچک و برد کوچکی که دارند کار سختی است. معمولا قطعاتی مانند هارد دیسک و رم قابل ارتقاع می باشند.

  • آیا از تین کلاینت ها می توان به عنوان زیرو کلاینت هم استفاده کرد؟

بله. اکثر تینکلاینت ها قابلیت استفاده به عنوان زیرو کلاینت رو هم دارند. به همین دلیل به بعضی از آن ها تین زیرو هم می گویند.

  • آیا می توان با تین کلاینت ها کارهای سنگین گرافیکی و رندر انجام داد؟

خیر. به دلیل اینکه کارهای گرافیکی سنگین نیاز به منابع زیادی دارند بحث رندر بر روی تینکلاینت ها منتفی می باشد. البته باید گفت که انجام کارهای گرافیکی سنگین بر روی بعضی از نسخه های تینکلاینت امکان پذیر است. مثلا کار کردن با فتوشاپ یا ایلاستریتور به صورت حرفه ای تا حدودی امکان پذیر است.

  • آیا می توان از تین کلاینت ها در گیم نت استفاده کرد؟

خیر. بازی های کامپیوتری به دلیل ماهیتی که دارند نیاز به منابع زیادی دارند. به همین دلیل استفاده از تین کلاینت ها در گیم نت اصلا پیشنهاد نمی شود.

18 دیدگاه در تین کلاینت
  1. blank

    آیا تین کلاینت ها را می توان به زیروکلاینت تبدیل کرد؟

    • blank
      رایان اندیشه مایا ۹ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۵:۵۴ پاسخ

      تین کلاینت ها می توانند همچون زیروکلاینت به سرور مرکزی وصل شوند و کار کنند، اما نمی توان ماهیت آن ها را تغییر داد، ولی می توانید با خرید تین کلاینت، علاوه بر اینکه همچون یک کامپیوتر مستقل از آن ها استفاده می کنید، می توانید آن ها را بر روی پروتکل مورد نظر با اتصال به سرور اجرا کنید و همچون یک زیروکلاینت از آن ها استفاده کنید.

    • blank
      رایان اندیشه مایا ۱۷ تیر ۱۴۰۲ در ۱۱:۲۳ پاسخ

      اگر منظور از تبدیل، وصل شدن به سرور بر بستر مجازی با استفاده از پروتکل های شبکه هست، بله می شود همچون زیروکلاینت ها، تین کلاینت ها را به سرور متصل و از آن ها استفاده کرد و در کنار این قابلیت، از ویندوز خود تینکلاینت هم استفاده کرد.

  2. blank

    ممنون از مطلب خوبتون.
    عالی بود

  3. blank

    با این قیمت قطعات کامپیوتری، خرید تین کلاینت می تونه تا حد زیادی از هزینه ها کم کنه و به صرفه هست.

  4. blank

    توضیح جامع و مفیدی بود.
    ممنون از متن خوبتون

  5. blank

    مطلب خوبی بود. ممنون بابت راهنمایی و مطلب روانی که نوشتید.

  6. blank

    کدوم یک برندهای تین کلاینت برای کار با فتوشاپ رو پیشنهاد میدید ؟
    دل ، اچ پی ، اینتل؟
    لطفا مدل دستگاه رو هم بگید.
    ممنون

    • blank

      اگر برای کارهای فتوشاپ می خواهید پیشنهاد ما تین کلاینت hp مدل t620+ هستش که قابلیت پذیرش کارت گرافیک جدا گانه هم دارد.

  7. مطلب کاملی بود. دست شما درد نکنه. بالاخره فهمیدیم تین کلاینت چیه…
    👏👏👏👏

  8. blank

    سلام.
    ما تین کلاینت hp داریم.
    میشه به صورت زیرو هم ازش استفاده کرد یا نه؟
    مدلش t 630 هستش و می خوایم رو citrix بیاد بالا.
    شما انجام میدید ؟
    یه راهنمایی می کنید ؟
    ممنون.

    • blank

      سلام.
      وقت بخیر.
      به طور کلی از اکثرا تین کلاینت ها می تونید به عنوان زیروکلاینت هم استفاده کنید. اگر تین کلاینت مورد نظر از پروتکل های مجازی سازی همچون RDP، Citrix و PCoIP، پشتیبانی کند.
      با تشکر.

  9. blank

    یکی از بهترین تین کلاینت هایی که خریدم تین کلاینت اچ پی t520 بود.
    واقعا عالی بود.

  10. blank

    آیا تین کلاینت ها را هم میشه بر بستر پروتکل های شبکه مثل rdp راه اندازی کرد؟

    • blank

      سلام.
      بله. میشه.
      بستگی به نوع تین کلاینت داره. شما می تونید از تین کلاینت ها به عنوان زیرو کلاینت هم استفاد کنید.
      جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

      ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۴ / ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۵
      ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۶ / ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۷
      ۰۹۱۲-۲۵۷۶۸۹۵

  11. blank

    سلام.
    آیا خرید اینترنتی هم دارید که بشه آنلاین خرید ؟
    آیا ارسال به شهرستان هم دارید؟

    • blank

      سلام.
      خرید اینترنتی نداریم .
      ارسال به کل ایران داریم .
      می تونید با شماره تماس های زیر تماس حاصل فرمائید تا کارشناسان ما شما رو راهنمائی کنند.
      ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۴ / ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۵
      ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۶ / ۰۲۱-۸۸۶۴۰۱۹۷
      ۰۹۱۲-۲۵۷۶۸۹۵


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *