انواع زیرو کلاینت

در این مقاله انواع زیروکلاینت ها را با هم مقایسه می کنیم. مقایسه زیروکلاینت ها از لحاظ کیفیت، عملکرد، نوع ارتباط با سرور و پروتکل های ارتباطی و مشکلات آن ها را با هم بررسی می کنیم.

مقایسه انواع زیروکلاینت ها

تفاوت انواع زیرو کلاینت ها در سال های اخیر مورد توجه کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات قرار گرفته است.در ادامه از چند جهت آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

کیفیت زیروکلاینت

در هنگام خرید زیرو کلاینت ها مهمترین درخواست کارفرمایان و مشتریان اطمینان از کیفیت دستگاه هم از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاظ اجرا می باشد.

  • کیفیت سخت افزاری زیروکلاینت

همان شکل ظاهری دستگاه که معمولا در نگاه اول مشتریان نظر خود را بر اساس آن اعلام مینمایند!اما بهتر است در مورد خرید zero client ها دقت بیشتری انجام دهید .یکی از مهمترین ویژگی های زیروکلاینت ها نداشتن سخت افزار سنگین میباشد.به طور مثال در بعضی زیروکلاینت ها ، حتی مدل های معروف و برند ها دستگاه هایی به بازار عرضه گردیده که هم زیرو کلاینت هستند و هم تین کلاینت . هدف از این تکنولوژی این است که در صورت لزوم کاربر بتواند بطور مستقل عمل کند .و یا بتواند به صورت زیرو کلاینت از دستگاه استفاده کند.

کیفیت سخت افزاری زیرو کلاینت ها

  • مقایسه سخت افزاری انواع زیرو کلاینت ها

اگر قطعه الکترونیکی ای از سخت افزارهای با این ویژگی آسیب ببیند، کل دستگاه دچار اختلال می شود و از کار می افتد .این دستگاه ها به طور رسمی در ایران نمایندگی ندارند و یا حجم زیادی از آنها در بازار ایران نیست .لذا در صورت خرابی امکان تعمیرات وجود ندارد ویا بسیار گران است .از همین رو یکی از مهمترین ویژگی های مثبت زیرو کلاینت که از بین بردن هزینه های پشتیبانی و یا به روز رسانی سخت افزاری است از دست می رود.

نکته : بعضی از شرکت های سود جو تین کلاینت های NoName را به جای انواع زیرو کلاینت ارائه میکنند. و همین مسئله  

این دستگاه ها در واقع همان بردهای Raspberry Pie هستند. بردهایی بسیار کوچک در اندازه کارت تلفن که معمولا برای آموزش درعلوم گوناگون کامپیوتر و یا کاربری های بسیارساده به بازارعرضه می شوند.به صورت مختصر میتوان گفت یک قاب پلاستیکی ساده(از جنس باکالیت)که بردRaspberry Pie را در آن قرار میدهند.گاها یک نام تجاری (برند) هم برای آن انتخاب میکنند و از این عملکرد سود خوبی خواهند برد.

نتیجه گیری

  1. صرفا ظاهر دستگاه کیفیت آن را مشخص نمی کند.
  2. بهترین راه، اعتماد به برند و پیگیری از طریق سایت اصلی کمپانی ارائه دهنده آن برند خاص است.
  3. حصول اطمینان از رزومه شرکت ارائه دهنده دستگاه (روزمه حتما قابل رصد و پیگیری باشد).
  4. در صورت لزوم مشاهده گواهی های حسن انجام کار قبلی.

نکات ذکر شده بالا در هنگام خرید به شما کمک میکند خریدی مطمئن انجام دهید. زیرا زیرو کلاینت ها محصولات فروشگاهی نیستند.

  • کیفیت عملکرد زیرو کلاینت ها

کیفیت اجرای زیروکلاینت بر اساس پروتکل های آن تعریف می شود.زیروکلاینت ها به طور خلاصه از ۳ پروتکل RDP,DDP. PCOIP در انواع متفاوت استفاده میکنند.میتوان گفت دو پروتکل DDP , PCOIP بسیار مناسب هستند.چون برای کلیه کاربری ها مورد استفاده قرار میگیرند .البته ما در اینجا به تعریف و تفاوت آنها نمیپردازیم .زیرا مقالات کاملی درباره آنها در قسمت مقالات سایت موجود است.میتوان با مطالعه آنها درک مناسبی از عملکرد این پروتکل ها بدست آورد .

عملکرد زیروکلاینت

زیروکلاینت های که از پروتکل RDP استفاده می کنند نمیتوانند نرم افزار های گرافیکی سنگین را اجرا کنند.و یا گاها با تاخیر و مشکل اجرا میکنند .همچنین در پخش فیلم های FULL HD هم به مشکل بر میخورند.چون عمق تصویری که می توانند ارائه بدهند ۱۶ بیت و یا در بهترین حالت ۲۴ بیت است .برای پخش فیلم هایFULL HD و یا بعضی از نرم افزار های گرافیکی سنگین به عمق تصویر ۳۲ بیت نیاز است.

زیرو کلاینت هایی که از پروتکل PCOIP یا DDP استفاده میکنند توانایی اجرای کلیه نرم افزارهای سنگین ، گرافیکی، ۳ بعدی و فیلم FULL-HD را دارند .

چگونگی ارتباط زیرو کلاینت و سرور

چگونه ارتباط زیروکلاینت و سرور

  • زیرو کلاینت DDP چیست

این زیروکلاینت به علت استفاده از پروتکلDDP ، برای پردازش برنامه ها نیاز به سرور قدرتمند ندارد.نحوه عملکرد پروتکلDDP در مقالات گذشته ما آمده است .به طور مثال برای ۱۰ کاربر یک سیستم با توان core i3-ram8G و در بهترین حالت core i5-ram16G کفایت میکند.

نکته مهم: تنها زیرو کلاینتی که پروتکل DDP را پشتیبانی میکند VCLOUDPOINT است .

  • زیرو کلاینت RDP چیست

این نوع زیرو کلاینت ها به دلیل پروتکل مورد استفاده شان، به سرور به مراتب قدرتمندتر و گرانتری نیاز دارند.به طور مثال برای ۱۰ کاربر یک سیستم با توان core i7 –ram24G و در بهترین حالت یک سرورcore i9- ram 40G نیاز می باشد.

  • زیرو کلاینت PCOIP چیست

در این نوع زیرو کلاینت ها حتما باید در بستر مجازی پیاده سازی شوند .برای زیروکلاینت های PCOIP به سرور های بسیار قدرتمند تر از دو پروتکل نامبرده بالا نیاز می باشد.

  • برندهای زیرو کلاینت

درباره برندینگ یا نام تجاری نکاتی قابل توجه است که سعی میکنیم مهم ترین آنها را بیان کنیم: اعتماد به برند کالا یکی از مهمترین رکن های خرید هر کالا در بازار است . اما کالا هایی هستند که در بازار یافت نمیشوند و فقط شرکت های محدودی وارد کننده ویا توزیع کننده زیرو کلاینت هستند. بنابراین باید در خرید این محصولات دقت کنیم .

  1. مهمترین دلایل موجود نبودن زیرو کلاینت در ویترین مغازه ها.
  2. فروشنده برای فروش آنها نیاز به دانش بالایی دارد.
  3. خریدار های آنها اشخاص عمومی نیستند. (متخصصین شبکه).
  4. به روز نبودن اطلاعات کاربران و متخصصین.
  5. عدم تدریس مباحث در سیستم آموزشی کشور.بهترین برند های زیروکلاینت

چند مورد از برند های شناخته شده زیروکلاینت در ایران:

Atrust – centerm – ncomputing -Dellwyse – vcloudpoint – HP

البته برند های دیگر که قالبا noname هستند و عملا زیرو کلاینت نیستند نیز در بازار ایران موجود است .دستگاههای فیک یا تقلبی ساخته شده توسط شرکت های سودجو با نام های تجاری متفاوت .

توجه : تنها زیرو کلاینتی که در ایران نمایندگی رسمی دارد برند vCloudPoint است.دستگاهها داری گارانتی اصلی ۳ ساله و خدمات پس از فروش معتبر هستند .دقت کنید تنها شرکت ارائه دهنده رسمی زیرو کلاینت vCloudPoint- S100 شرکت رایان اندیشه مایا است. لطفا جهت استعلام با کارشناسان مربوطه شرکت تماس حاصل نمایید.

مشکلات و معایب زیروکلاینت

مشتریان سایر زیرو کلاینت های معروف موجود در ایران به دلیل نداشتن نماینده رسمی با مشکلاتی روبه رو میشوند.از جمله:

  • نداشتن گارانتی معتبر

شرکت های بسیار محدودی زیرو کلاینت به ایران وارد میکنند.بنابراین وقتی مشتری درخواست مجدد دستگاه کند و یا درخواست تعویض دستگاه داشته باشد ممکن است موجودی انبار آنها به پایان رسیده باشد.بنابراین یا مشتری باید منتظر سفارش بعدی بماند یا شرکت سفارشی خارج از نوبت برای همان مدل خاص بدهد تا بتواند خواسته مشتری را پاسخگو باشد.

البته معمولا شرکت ها اینکار را انجام نمیدهند.چون باید حجم سفارششان به قدری زیاد شود که آوردن آن مدل درخواستی مشتری برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد.

  • موقتی بودن شرکت ها

چناچه شرکتی که مشتریان از آن خرید کرده اند به دلایلی بعد از مدتی دیگر دایر نباشد ، تهیه دستگاه مورد نظر برای مشتری بسیار مشکل میشود.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

2 دیدگاه در انواع زیرو کلاینت
  1. blank

    مطلب خیلی خوبی بود .
    برای من که اطلاعات کمی داشتم درباره انواع زیرو کلاینت خیلی مفید بود .
    ممنون از مقالتون .


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *