به احتمال زیاد واژه iot  یا اینترنت اشیا را زیاد شنیده اید ولی کاربرد و مفهوم آنرا نمیدانید. Iot مخفف Internet of Things می باشد که معنی همان اینترنت اشیاء را میدهد. این تکنولوژی از جدیدترین علوم روز  دنیا می باشد و بسیار پر کاربرد و به روز می باشد. جالب این است که امروزه تعداد قابل توجهی از کسب و کارهایی که در حال راه اندازی هستند به این سمت میروند. برای اینکه با تکنولوژی iot بیشتر آشنا شوید به ادامه مطلب توجه فرمایید.

IOT یا اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به طور کلی به بسیاری از وسایل یا اشیاء می گویند که در اطراف ما وجود دارند که به شبکه اینترنت متصل می باشند. و توسط اپلیکیشن های موجود روی smart phone  یا tablet  قابلیت مدیریت دارند. در iot concepts به طور کلی سنسورها و دستگاه ها از طریق شبکه باهم  ارتباط دارند و می توانند با کاربرانشان تعامل برقرار نمایند. مثلا شما به سادگی می توانید ماشین لباس شویی خود را از طریق گوشی تلفن مدیریت نمایید تا به آن برنامه بدهید که در چه زمانی از راه دور روشن شود. یا حتی به آن برنامه شستشو بدهید بدون اینکه در منزل حضور فیزیکی داشته باشید. اینترنت اشیا برای کمک به زندگی راحت تر و بهره بردن از بستر اینترنت برای پیشرفت زندگی های امروزه می باشد.

اینترنت-اشیا

اینترنت-اشیا

تاریخچه اینترنت اشیا :

Iot، برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوپن اشتون مورد استفاده قرار گرفت. توصیفی بود به شرح اینکه جهانی که در آن همه چیز حتی اشیا، بی جان دارای هویت دیجیتال می باشند و کامپیوتر ها آنها را مدیریت می کنند. در عصر حاضر اینترنت افراد را به هم متصل می کند. ولی در اینترنت اشیا حتی اشیا و وسایل نیز به هم متصل اند. که اولین بار اشتون آن را با سنسورهای درب که قابلیت مدیریت توسط شبکه را دارند و می توانند باز  و بسته شوند را دارا هستند. طی تحقیقات شرکت ABI به صورت تخمینی تا سال ۲۰۲۰ بیش از سی میلیارد دستگاه به صورت بی سیم به IOT متصل خواهد بود.

کاربرد اینترنت اشیا:

پنج کاربرد جالب  اینترنت اشیاء :

  • اینترنت اشیا برای ارتباطات مناطق حادثه‌دیده.

همانطور که می دانیم در زمان حادثه ارتباط با بیرون قطع می شود. پس بهترین گزینه استفاده از اینترنت اشیا برای برقراری ارتباط با دنیای بیرون است. نکته اینجاست که دستگاه های IOT  از این توانایی برخوردارند. حتی زمانی که برق و اینترنت  قطع است شرایط مورد نیاز برای برقراری ارتباط با پهنای باند بسیار کم را فراهم آورند تا بتوانند به ادامه ی کار بپردازند. دستگاه هایIOT  توان مصرفی بسیار کمی را دارند. حتی این قابلیت را دارند در زمانی که اینترنت فراهم نیست در فواصل نزدیک به برقراری ارتباط از طریق بلوتوث بپردازند. یا حتی خودشان می توانند یک شبکه کوچک مبتنی بر سنسور را تشکیل دهند.

IOT

IOT

  • لامپ هایی که راهنمای خرید شما هستند.

در یکی از فروشگاه های فرانسه در هر راهرو یک سری چراغ نصب شده اند. که علاوه بر اینکه وظیفه ی روشنایی محیط را دارند کارهای جالبی را انجام میدهند. این لامپ ها از شبکه های نور رسانی به طول دو کیلومتر تشکیل شده اند. که خیلی سریع تر از آنکه چشم انسان قابلیت تشخیص آن را داشت باشد در حال چشمک زدن به سرعت می باشد. در اصل یک سری الگوهایی شبیه به کدهای مورس قرن ۲۱ می باشند که برای دوربین دارای مفهوم هستند. عملکرد به این صورت است که خریداران حاضر در فروشگاه باید اجازه دسترسی اپلیکیشن فروشگاه را به دوربین جلوی موبایل خود بدهند. همچنین لیستی از اقلام مورد نیازش را به اپلیکیشن میدهد. در این حالت تلفن پالس های نور را دریافت کرده و به نسبت موقعیت مکانی خود به اپلیکشن اجازه می دهد بهترین مسیر برای دسترسی به اجناس موجود در لیست خرید را داشته باشد.

  • لباس‌هایی که به اینترنت وصل می‌شوند
کاربرد-اینترنت-اشیا-در-لباس

کاربرد-اینترنت-اشیا-در-لباس

تصور کنید یک پالتو از برند محبوبتان خریده اید و آن را میپوشید. حالا بارکدی که روی برچسبی که لبه پایینی آن قرار دارد را در گوشی همراهتان اسکن می کنید. میتوانید تمام جزئیات پالتو خود را از الیاف آن یا حتی جزییات کارخانه سازنده آن را مشاهده کنید. یا حتی به موسیقی دلنشینی که توسط کارخانه سازنده برای شما تدارک دیده شده است گوش دهید. یا حتی به مهمانی می روید و تنها با اسکن بارکد شما، اجازه ورود صادر می شود. حتی پالتو خود را داخل لباسشویی بیندازید و ماشین لباسشویی برنامه شستشو مورد نیاز لباس شما را به صورت خودکار بدهد.

  • گوسفندان مجهز به اینترنت.
internet-objects

internet-objects

در این حالت به گوسفندان که خطر حمله گرگ به آنها وجود دارند سنسورهای شتاب سنج و ردیاب های GPS متصل می شود که به لحاظ وزنی ۲ درصد وزن حیوان هستند و مزاحمتی ایجاد نمیکنند. در این حالت این سنسورها در زمان حمله به گله هشدار میدهند. این سنسورها حتی میتوانند دارای سلول خورشیدی باشند که کار شارژ را برای خودشان انجام دهند.

جلوگیری از دزدیده شدن وسایل با استفاده از IOT

یک مدل سنسور حرکتی به وسایل مورد نظرتان متصل میشود که هر نوع حرکتی را شناسایی می کند. در صورت حرکت شی به شما آلارم می دهد. به این ترتیب اگر یکی از وسایل خانه شما جا به جا شود و یا اینکه شما وسیله را جایی جا بگذارید به سرعت متوجه می شوید. این سنسور محیط اطراف خود را شناسایی می کند و اندازه گیری آن را ذخیره می کند. پس از حرکت از یک فاصله خاص شروع به آلارم دادن میکند. در این مقاله سعی بر آن شد نگاهی کوتاه به اینترنت اشیا داشته باشیم.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

4 دیدگاه در اینترنت اشیا چیست
  1. blank

    توضیح جالبی درباره اینترنت اشیاء بود.
    بازم از این جور مطالب بزارید.

    • blank
      رایان اندیشه مایا ۲۴ تیر ۱۴۰۲ در ۱۱:۵۱ پاسخ

      خوشحالیم خوشتون اومد.
      حتما.
      پیشنهاد می کنیم مطالب دیگه سایت رو هم مطالعه بفرمائید.

  2. blank

    چه قدر جالب .
    اطلاعات مفیدی بود .
    واقعا تکنولوژی به کجا ها که نمیره .
    دست شما هم درد نکنه .


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *