تین کلاینت یا مینی کامپیوتر

تفاوت تین کلاینت و مینی کامپیوتر

تفاوت تین کلاینت و مینی کامپیوتر

قرن ۲۱ = انفجار اطلاعات

دنیای امروز علم و فناوری به سرعت در حال پیشرفت می باشد . قرن ۲۱ به قرن انفجار اطلاعات ملقب می باشد .قرنی که سرعت تبادل اطلاعات در آن بسیار بالاتر از سده های پیشین می باشد .پیشرفت سریع تکنولوژی ،دلیلی بر ظهور پدیده های نوین که زمانی دستیابی به آن ها برای بشر تنها یک رویا قلمداد می شد.از پدیده های نو ظهور و تازه این قرن می توان به موارد مختلف اشاره کرد.از جمله : تکنولوژی بلوتوث ، قلب مصنوعی ، Skype ، سیستم عامل اندروید ، ماشین های الکترونیکی ، هوش مصنوعی و … .

رایانه های رومیزی

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه رایانه ، مدل های مختلفی از این دستگاه محبوب به بازار عرضه شد .رایانه های رومیزی ( Desktop ) را می توان، یکی از اولین دستگاه های کامپیوتری خانگی نامید .قابلیت ارتقاء از مهمترین ویژگی های رایانه های رومیزی می باشد.با پیشرفت روزافزون در این حوزه ، رایانه های مختلفی به بازار عرضه شد .بعد از کامپیوترهای رومیزی ، نوبت به معرفی تکنولوژی جدیدی رسید.

لپ تاپ ها

لپ تاپ ها ، دستگاه هایی سبک و قابل حمل می باشند که ویژگی های اصلی خود را از پدران خود( PC ها ) به ارث برده اند.یکی از معایب لپ تاپ ها ، هزینه اولیه بالای خرید و عدم ارتقاء این دستگاه ها نسبت به کامپوتر های شخصی می باشد.بعد از لپ تاپ ها نوبت به معرفی تکنولوژی دیگری رسید .تکنولوژی ای جدید و بسیار کارآمد !با تمامی این اوصاف ، هزینه خرید رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها برای یک سازمان بسیار بالا می باشد .علاوه بر هزینه بالای اولیه خرید ، نگهداری و پشتیبانی از رایانه ها و لپ تاپ ها بسیار زمان بر می باشد .حال با این تفاسیر ، نوبت به معرفی تکنولوژی جدیدتری رسید .ورود تین کلاینت ها و مینی کامپیوترها به عرصه تکنولوژی قاعده ی بازی را کاملا عوض کرد .دستگاه هایی بسیار کوچک با مصرف برق پایین ، تنها بخش کوچکی از فواید این دستگاه های دوست داشتنی می باشد .در این مقاله قصد داریم نگاهی کلی به دو دستگاه تین کلاینت و مینی کامپیوتر داشته باشیم .همچنین معایب و مزایای هر کدام را بررسی نمائیم .

مینی کامپیوتر

اکثر ما در هنگام خرید یک کامپیوتر به بودجه مورد نظرمان نگاه می کنیم و با توجه به آن قوی ترین سیستم ممکن را سفارش می دهیم .انتخاب بهترین قطعات با توجه به کارائی مورد نظر ، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .درصد بالائی از کاربران از کامپیوتر خود ، برای انجام کارهای عادی و روزمره استفاده می کنند .مانند وب گردی ، تماشای فیلم ، گوش دادن به موسیقی و استفاده از نرم افزار Office .با این اوصاف درصد زیادی از منابع سخت افزاری بدون استفاده می ماند .یکی از راه های جلوگیری از این امر استفاده از کیس کوچک ( Mini-PC ) می باشد .در شکل زیر نمونه ای از یک دستگاه مینی کامپیوتر را مشاهده می کنید .

یک نمونه مینی مینی کامپیوتر

یک نمونه مینی مینی کامپیوتر

از جمله مزایای استفاده از مینی کامپیوتر ها ، می توان به موارد زیراشاره کرد :

  • اشغال فضای کم
  • استفاده از طول سیم و کابل های کمتر
  • سطح مصرف انرژی کمتر در نتیجه کمتر شدن هزینه برق مصرفی
  • استفاده از درگاه های ارتباطی متنوع همچون : DVI – HDMI – Display Port
  • قابلیت پشتیبانی از صدای ۴.۱ کاناله در حد مطلوب و …

بهترین تین کلاینت ها 

Asus GR8 2-TO695 :  بهترین از هر لحاظ

ASUS GR8 2-TO695 - مینی پیسی

ASUS GR8 2-TO695 – مینی پیسی

مدل رو به رو توسط کمپانی محبوب ASUS معرفی شده است .یک مینی کامپیوتر با قدرت و عملکردی خوب .این دستگاه قدرتی باورنکردنی جهت انجام هرگونه عملیات محاسباتی ، برنامه هایطراحی گرافیکی و… تا اجرای بازی های واقیعت افزوده ( VR ) به شما ارائه می دهد .با استفاده از گرافیک ASUS GeForce GTX 1060  می توانید بازی های خود را در حد مطلوب اجرا  نمائید .

 

 

 

 

 

Dell Inspiron i3050 : بهترین قیمت

Dell Inspiron i3050 - مینی پیسی

Dell Inspiron i3050 – مینی پیسی

بر خلاف اندازه کوچک آن عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می دهد .قلب تپنده این دستگاه ، مجهز به پردازنده دو هسته ای ۲.۴ گیگاهرتزی شرکت اینتل ، به همراه ۲ گیگابایت رم می باشد.همچنین از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی پشتیبانی می کند .این دستگاه دارای سه پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.0 می باشد.همچنین قدرت کافی برای انجام برنامه های ویندوز را در اختیار شما قرار می دهد .( البته انتظار نداشته باشید برنامه های قدرتمندی مانند فتوشاپ و ویرایش ویدئو را انجام دهید .)

 

 

 

 

Intel Core i5 Mini PC NUC : بهترین کیس

دستگاهی کوچک و جمع جور که عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد .این دستگاه دارای تمام اتصال های مورد نیاز می باشد از جمله : دو پورت USB ، پورت اترنت ، دو اسلات SD ، و همچنین یک پورت HDMI .این دستگاه دارای یک پردازنده نسل پنجم Core i5-5250U  شرکت اینتل برای اجرای نرم افزارها و برنامه ها می باشد.همچنین دارای یک پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 6000 می باشد و می تواند نیازهای شما را در حد مطلوب برطرف کند .

تین کلاینت -Thin Client

تین کلاینت -Thin Client

همانطور که در مقاله های قبل ذکر کردیم ، تین کلاینت ها و زیروکلاینت ها دستگاهایی کوچک و آماده برای شبکه های کامپوتری می باشند .این دستگاه ها از کمترین منابع سخت افزاری موجود استفاده می کنند .تین کلاینت ها در مقایسه با مینی کامپیوترها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند .از جمله :

  • مدیریت کاربران

در شبکه های مبتنی بر تین کلاینت ، تنها کافی است سرور مدیریت شود .به دلیل عدم وجود نقطه ورود به شبکه در تین کلاینت ها ،امنیت در این نوع شبکه ها بسیار بالا می باشد . عدم امکان دانلود نرم افزار از اینترنت و عدم وجود هارد دیسک در تین کلاینت ها ، یکی از موارد پایداری امنیت در شبکه می باشد.همچنین با استفاده از نرم افزارهای مدیریتی موجود بر روی سرور ،می توانید دسترسی کاربران را محدود نمائید .

انواع پروتکل اجرایی تین کلاینت ها

انواع پروتکل اجرایی تین کلاینت ها

تین کلاینت ها معمولا از دو نوع پروتکل معروف پشتیبانی می کنند :

۱- پروتکل ICA محصول شرکت Citrix که امکان برقراری با سرور را به شما می دهد .همچنین بسیاری از نرم افزارهای تحت ویندوز نیز با این پروتکل قابل اجرا هستند .

۲- پروتکل RDP شرکت مایکروسافت که امکان برقراری ارتباط با سرور را برای شما فراهم می کند .

  • پهنای باند

یکی از معایب تین کلاینت ها اشغال پهنای باند شبکه می باشد .به دلیل اینکه کلیه فرآیندها باید بر روی سرور انجام شود ، ترافیک این نوع شبکه بسیار بالا می باشد .به همین دلیل استفاده از این دستگاه ها درارتباطات Wan  توصیه نمی شود .

  •  وابستگی به سرور

به دلیل وابستگی این دستگاه به سرور ، در صورت از کار افتادن سرور ، کلیه شبکه شما از کار خواهد افتاد .در نتیجه برای جلوگیری از این امر ، از روش های مختلفی استفاده می شود.

مانند : Load Balancing  سخت افزاری و نرم افزاری برای سرور .

  •  سهولت ارتقاء

در صورتی که بخواهید یک تین کلاینت به شبکه خود اضافه کنید ، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید .فقط کافیست یک کاربر جدیدی بر روی سرور تعریف نمائید.همچنین در صورت خرابی یک دستگاه می توانید آن را از شبکه خارج نمائید .به همین راحتی !!!

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *