راهنمای خرید سی پی یو

یکی از مواردی که در هنگام خرید یک کامپیوتر باید به آن توجه نمود خرید یک سی پی یو مناسب است. در مقاله های دیگر در مورد انواع cpu صحبت کردیم .در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید یک سی پی یو مناسب با کار شما را ارائه کنیم.

سی پی یو چیست

سی پی یو چیست

سی پی یو مغز متفکر و قلب تپنده هر کامپیوتر است. از مواردی که در هنگام خرید یک کامپیوتر و یا حتی یک لپ‌تاپ باید به آن توجه نمود سی پی یو آن می باشد. بعد از انتخاب یک مادربرد مناسب بهتر است به فکر خرید یک چیپ سی پی یو مناسب باشید. سی پی یو ها معمولاً گران قیمت ترین قطعه یک کامپیوتر می باشند. همچنین بسته به نوع کاربری شما دارد.

سی پی یو های AMD و Intel

دو شرکت معروف که در تولید انواع اقسام سی پی یو ها فعالیت می کنند شرکت های ای ام دی و اینتل می باشند. هر دو شرکت را با محصولات متنوع همچون انواع cpu، کارت های گرافیکی میشناسیم. هر دو شرکت سی پی یو های مختلفی را برای دستگاه مختلف از رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها گرفته تا کنسول های بازی، تبلت ها و موبایل ها تولید می کنند.

تولیدکنندگان سی پی یو

دو شرکت بزرگ اینتل و amd به عنوان بزرگترین شرکت های تولید کننده سی پی یو در سراسر جهان می باشند. آنچه را که این دو شرکت متمایز کرده است کیفیت بالا و قیمت مناسب آن می باشد.

شرکت اینتل تمرکز خود را بیشتر بر روی کامپیوترهای شخصی و سرور ها گذاشته است و اکثر پردازنده های تولیدی این محصولات را پشتیبانی می کند. با این وجود شرکت amd خود را بیشتر برای کنسول های بازی و تولید سی پی یو های مناسب برای گیم و بازی گذاشته است. البته سی پی یو های شرکت amd هم برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ها هم استفاده می شود.

مثلا اگر قصد انجام کارهای محاسباتی را دارید استفاده از سی پی یو های شرکت اینتل توصیه می شود. ولی در مقابل سی پی یو های amd بیشتر برای انجام بازی‌های کامپیوتری، نرم‌افزارهای گرافیکی و سه بعدی به کار می روند.

چرا سی پی های شرکت amd را بخریم؟

  • قیمت: یکی از مزیت های بزرگ شرکت amd قیمت پایین آن ها نسبت به شرکت اینتل می باشد.
  • تعداد هسته: اگر بخواهیم مثالی ساده بیان کنیم می‌توان گفت تعداد هسته، نشان دهنده تعداد مغز در سر بدن می باشد. هر چه تعداد این هسته ها بیشتر باشد پردازش اطلاعات سریعتر می باشد. سی پی یو های موجود در بازار معمولا از نوع تک هسته ای، دو هسته ای و ده هسته ای می باشند.

راهنمای تشخیص تعداد هسته در سی پی یو

راهنمای تشخیص تعداد هسته در سی پی یو

معمولاً تعداد هسته ها در سی پی یو های amd با حرف X و یک عدد نشان داده میشود. مثلاً x6.

ولی پردازنده‌های اینتل دارای چندین نام گذاری می باشد که معروف ترین آنها core i3، core i5، core i7 و core i9 می باشد.

  • فرکانس پردازنده: فرکانس پردازنده را با نام های دیگری همچون CLOCK SPEED و CLOCK RATE می شناسیم. هرچه فرکانس یک سی پی یو بالاتر باشد توان پردازش و امکان اجرای عملیات های بیشتر در آن واحد بیشتر است. به عنوان مثال اگر سی پی یو ۳.۶ گیگا هرتز قدرت داشته باشد می‌تواند در یک ثانیه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون عمل را انجام دهد.
  • قابلیت توربو: قابلیت توربو در پردازنده ها به این معنی است که آن پردازنده می تواند سرعت پردازش بالاتری را انجام دهد. مثلاً در سی پی فوق سرعت پردازش تا ۵ گیگاهرتز می رود. البته انجام این عمل بستگی به نوع سیستم عامل و نوع مادربرد دارد. همچنین ماده خنک‌کنندگی دارد.

لیست رشته های پردازشی و یا thread در سی پی یو های اینتل به چه معناست

hyper-threading چیست

به زبان ساده هر هسته می تواند در واحد زمان یک کار را انجام دهد. ولی با اضافه شدن این قابلیت جدید سی پی یو های شرکت اینتل باعث می شد که دو هسته منطقی در آن واحد کار کنند. یعنی سیستم عامل یک هسته فیزیکی را به عنوان دو هسته منطقی تشخیص میدهد. به این قابلیت hyper-threading گفته می شود. این تکنولوژی باعث افزایش سرعت در اجرای برنامه ها می شوند. این تکنولوژی به مرور درسی پی یوهای برند اینتل و ام دی اف به کار برده شد.

راهنمای خرید سی پی یو و توجه به CPU Clock Speed

به صورت خیلی ساده میتوان کلاک اسپید را سرعت هسته در واحد هرتز نامید که امروزه با گیگاهرتز سنجیده می شود. کلاک اسپید معیاری است برای اینکه بتوان فهمید یک سی پی یو چه تعداد دستورالعمل را میتواند در یک ثانیه انجام دهد.

هرچه تعداد کلاک بیشتر باشد تعداد دستورالعمل‌های بیشتری در آن واحد انجام می شود. در سی پی یو های امروزی این سرعت قابل تنظیم است.

حافظه کش، حافظه ای با ظرفیت پایین و سرعت بسیار بالا می باشد که برای ذخیره سازی موقت داده ها در سی پی یو ها استفاده می شود. این حافظ تفاوت چندانی با هم ندارند و فقط حافظه کش سریعتر می باشد. هر چه مقدار حافظه کش بیشتر باشد قیمت آن بیشتر است.

قدرت سی پی یو

در هنگام خرید یک سی پی یو و یا cpu استوک باید به میزان قدرت سی پی یو توجه کرد. عوامل مختلفی همچون تعداد هسته، نوع هسته، میزان کش، میزان مصرف برق، سرعت کلاک و پشتیبانی از تکنولوژی hyper-threading، میزان توربو اسپید، نوع سوکت و میزان خنک بودن، بستگی دارد. همچنین سال و نسل، اهمیت زیادی دارد.

هر چقدر سی پی یو تولید شده مورد نظر از نسل های جدید باشد، علاوه بر مصرف برق کم از قدرت پردازش بیشتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است.

مصرف برق کمتر قدرت پردازش بیشتر

به لطف تکنولوژی سی پی یو های جدید، همواره مصرف برق آن ها نسبت به نسل قبلی کمتر می باشد. همچنین سایت های مختلفی جهت تعیین میزان قدرت سی پی یو وجود دارد مانند سایت cpubenchmark.net.

راهنمای خرید سی پی یو با بودجه محدود

اینکه بگوییم کدام سی پی یو بهتر است سخت است. عوامل مختلفی در تعیین کردن یک سی پی یو خوب دخیل هستند.

به عنوان مثال اگر بودجه محدودی دارید می توانید از سی پی یو های شرکت amd استفاده کنید، که نسبت به رقیب خود دارای قیمتی پایین تر می باشند و مناسب کسانی است که می خواهند خرید اقتصادی انجام دهند. استفاده همزمان از سی پی یوهای شرکت amd و کارت گرافیک آن ها، عملکرد بهتری را برای سیستم شما رقم می زند.

سی پی یو های اینتل به دلیل تکنولوژی به کار رفته و برند بودن آن ها، به مراتب دارای قیمت بیشتری می باشند. اما نکته منفی عدم وجود گارانتی در آن ها می باشد. در صورتی که سی پی های amd معمولا توسط شرکت های وارد کننده گارانتی می شوند.

راهنمای اعداد موجود در سی پی یو ها

راهنمای اعداد موجود در سی پی یو ها

طبق اعلام شرکت اینتل پردازنده های این شرکت، به ترتیب زیر، از ضعیف به قوی دسته بندی می شوند:

  • سی پی یو های core i3 جزو رده ضعیف‌ ترین ها میباشند.
  • سی پی یو های core i5 متوسط هستند.
  • سی پی یو های کور آی سون قوی ترین هستند.
  • همچنین سی پی یو های core i9 که به تازگی معرفی شدند دارای بالاترین قدرت در این سری از پردازنده ها می باشند و بسیار گران قیمت هستند.

اعداد به کار رفته شده در سی پی یو های شرکت اینتل تنها برای جداسازی قدرت و توان پردازنده ها می باشد. به عنوان مثال یک سی پی یو core i3 دارای دو هسته فیزیکی می باشد و با استفاده از قابلیت و تکنولوژی Hyper-Threading، به ۴ هسته مجازی تبدیل می شود. این سی پی یو ها در نسل های جدید دارای ۴ هسته می باشند.

سی پی یو های core i5 دارای ۴ هسته واقعی هستند و به دلیل استفاده از تکنولوژی Hyper-Threading، دارای قدرت پردازش بیشتری هستند. سی پی یو های کور آی سون دارای ۸ هسته واقعی میباشد که می توانند به صورت ۸ هسته واقعی کار کنند. و یا ۴ هسته به صورت واقعی می باشند و چهار سطح دیگر به صورت مجازی کار می کنند. ویژگی هایTurbo Boost  و Hyper-Threading در این سی پی یو ها فعال می باشند.

جدیدترین پردازنده های شرکت اینتل core i9 میباشد. که بیش از هشت هسته دارند و حداکثر تا ۱۶ هسته مجازی را در خود جای دادند. سرعت پردازش بالا، فرکانس و قدرت بالا، همچنین توان محاسباتی بسیار بالا آنها را در زمره سی پی یو های قدرتمند قرار داده است که معمولاً در سرور ها استفاده می شود.

حروفی که پس از ارقام پردازنده ها به کار می روند به چه معناست؟

حروفی که پس از ارقام پردازنده ها به کار می روند به چه معناست؟

در پردازنده ها بعد از عددها یک حرف وجود دارد که این حرف ها نشان دهنده ویژگی و خاص مربوط به آن ها می باشند. به عنوان مثال سی پی یو هایی که دارای حرف K می باشند آنلاک هستند. یعنی کاربر می تواند آنها را اورکلاک کند و با اعمال فرکانس بیشتر از حداکثر قدرت آن ها استفاده کند.

  • حرف s به معنی کم مصرف است.
  • حرفت u نشان دهنده مصرف بسیار بسیار پایین می باشد.
  • حرف m که معمولاً در لپ تاپ لپ تاپ ها استفاده می شود به معنی همراه و ابتدای کلمه موبایل است.
  • حرف Q که در پردازنده های لپ تاپ استفاده میشود به معنی کوات یعنی چهار هسته ای می باشد.
  • حرف L نشان‌دهنده لو پاور به معنی مصرف کم است که در پردازنده‌های لپ تاپ استفاده میشود.
  • حرفه E به معنی embedded و یا پنهان می باشد که در لپ تاپ ها کاربرد دارد. این پردازنده ها با لحیم به برد اصلی وصل شده اند و برای جداسازی آن ها باید لحیم را جدا کرد. مصرف بسیار کم و حجم کم از ویژگی این مدل ها می باشد. و کاربرد آنها بیشتر در مودم ها است.
  • پردازنده هایی هم داریم که بعد از عدد دارای دو حرف می باشند. مثلاً پردازنده core i7 620UE  یعنی پردازنده خیلی خیلی کم مصرف (ultra low power) و به صورت embedded می باشند.

راهنمای خرید سی پی یو مناسب کارهای گرافیکی

راهنمای خرید سی پی یو مناسب کارهای گرافیکی

اگر با کامپیوتر خود کارهای گرافیکی و یا بازی حتی انجام می دهید استفاده از cpu amd را توصیه می‌کنیم. سی پی یو های همچونRyzen 5, Ryzen 7. به عنوان مثال سی پی یو Ryzen 7 دارای ۸ هسته و ۱۶ رشته می باشد. این سی پی یو برای انجام کارهای گرافیکی مناسب است. زیرا تعداد هسته بالاتری دارد.تعداد هسته بالاتر نشان دهنده انجام کارهای  Multi-tasking است.

برای انجام بازیهای کامپیوتری اگر بودجه مناسبی دارید می توانید از سی پی یو های اینتل همچون  i7-8700یا i7-8700K استفاده کنید که دارای شش هسته و ۱۲ رشته می باشند.

کدام cpu بهتر است؟

پاسخ به این سوال بستگی به نوع کاربری شما و میزان پولی دارد که میخواهید خرج کنید. اگر دارای بودجه محدودی می باشید توصیه می‌کنیم از سی پی یوهای amd استفاده کنید که هم قدرت مناسبی دارند و هم هزینه کمتری پرداخت می کنید. در مقابل اگر محدودیتی برای هزینه ندارید توصیه می کنیم از محصولات شرکت اینتل استفاده کنید.

راهنمای خرید سی پی یو دست دوم برای کامپیوتر

 در هنگام خرید cpu های دست دوم و استوک باید به چه نکاتی توجه کنیم. مهمترین نکته، سالم بودن ظاهری و سوزن هایی هست که بر روی سی پی یو وجود دارد. صاف بودن سوزن‌ها در قرارگیری سی پی یو بر روی مادربرد بسیار تاثیر گذار.

اگر از خنک کننده مناسب برای سی پی یو ها استفاده کنید همچون خنک کننده های بادی، یا خنک کننده های آبی، می توانید از سی پی یوهای استوک و یا همان دست دوم با خیالی راحت تر استفاده کنید.

همچنین خرید از یک مرکز معتبر بسیار اهمیت دارد. گارانتی و پشتیبانی سی پی یو های دسته دوم از اهمیت بالایی برخوردار است. که البته گاهی هیچ گونه گارانتی بلند مدتی برای سی پی یو های دست دوم وجود ندارد.

به طور کلی تشخیص میزان سلامت یک سی پی دست دوم از روی ظاهر تقریباً کاری سخت است. مثلاً سی پی یوهایی که دارای باکس اورجینال هستند را می توان به ‌عنوان اورجینال در نظر گرفت. cpu های وارداتی شرکت اینتل دارای گارانتی نمی باشند.

در بعضی مدلها cpu ها فاقد بسته بندی می باشند و فقط یک خنک کننده دارند. که معمولاً قیمت ارزان تر نسبت به باکس اورجینال دارند که معمولاً در کامپیوترهای آل این وان استفاده می شوند.

پردازنده های باکس چین معمولا توسط چینی ها داخل باکس قرار می‌گیرند. که کیفیت فنی آنها از نسخه اورجینال پایین تر است. شرکت اینتل هیچگونه خدماتی را در قبال این پردازنده های ارائه نمی کند.

راهنمای خرید فن سی پی یو

راهنمای خرید فن سی پی یو

شاید آن چیزی که بیشترین اهمیت را دارد استفاده از یک خنک کننده مناسب می باشد. خنک کننده هایی که معمولاً بر روی سی پی ها وجود دارد طبق مصرف استاندارد تعیین شده است. استفاده از یک خنک کننده مناسب بسته به نوع کارکرد شما دارد. مثلا اگر می‌خواهید به صورت نرمال استفاده کنید می توانید به همان خنک کننده که در جعبه قرار دارد اکتفا کنید.

ولی اگر می‌خواهید فرکانس بالاتری را به سی پی یو بدهید و به اصطلاح اورکلاک انجام دهید استفاده از نیتروژن مایع و خنک کننده های بادی و حتی آبی توصیه می شود.

به طور کلی سه نوع خنک کننده داریم.

  • خنک کننده های هوایی
  • خنک کننده مدار بسته آبی
  • خنک کننده مدار باز

خنک کننده مدار باز علاوه بر ظاهر زیبا بهترین راندمان را به شما می دهند. ولی دارای ساختار پیچیده ای هستند. و باید برای نصب آن ها تجربه و مهارت کافی را داشته باشید. همچنین از قیمت بسیار بالایی برخوردارند.

خنک کننده های مدار بسته آبی دردسرهای خنک کننده های مدار باز را ندارند، و از قیمت متعادل تری هم برخوردارند. همچنین نسبت به خنک کننده هوایی صدای کمتری هم دارند.

و اما خنک کننده های هوایی که دارای دفع کننده های حرارتی فلزی و یا همان هیت‌ سینک هستند. بعلاوه دارای فن هم می باشند. و در اندازه‌های مختلف کوچک و یا بزرگ عرضه می شوند. و هم دارای قیمت مناسب و نصب راحت تر هستند.

به طور کلی نیاز شما تعیین کننده می باشد. برای کارهای معمولی خنک کننده هایی که بر روی خود سی پی یو قرار دارند مناسب است. اما توصیه می شود که اگر با سیستم کامپیوتری خود بازی های سنگینی انجام می دهید یک خنک کننده خوب تهیه کنید. خنک کننده های هوایی می توانند گزینه مناسبی هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ دفع حرارت باشند.

نکته ای که در هنگام انتخاب خنک کننده مهم است نوع سوکت می باشد. حتماً در انتخاب نوع خنک کننده و نوع سوکتی که آن خنک کننده بر روی آن نصب می‌شود توجه کنید. و حتماً از راهنما جهت نصب حنک کننده استفاده کنید.

در این مقاله سعی بر آن شد تا راهنمای خرید سی پی یو های هر دو شرکت amd و intel را مورد بررسی قرار دهیم. شما می توانید تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *