راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

در مطالب قبلی در مورد ویدئو پروژکتورهای استوک صحبت کرده بودیم. در این مطلب راهنمایی در مورد خرید ویدئو پروژکتور و نکاتی که باید به آن توجه نمود را بررسی می کنیم.

نکات مهم در مورد راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

هنگام خرید ویدئو پروژکتور استوک یا نو باید به موارد مختلفی توجه کنیم و این نکته را در نظر بگیریم که چه نوع ویدئو پروژکتوری همچون خانگی، تجاری، جیبی و … می خواهیم بخریم.

  • رزولوشن

رزولوشن که به آن وضوح تصویر هم می گویند، یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه نمود. اگر ویدئو پروژکتور خانگی بخواهیم توصیه می شود رزولوشن Full HD یا HD باشد تا کیفیت تصاویر بیشتر باشد. اگر برای یک شرکت یا سازمان بخواهیم توصیه می شود ویدئو پروژکتور هایی با رزولوشن XGA تهیه کنید.

همچنین امروزه ویدئو پروژکتور هایی وجود دارد که رزولوشن تصویر آن ها WXGA، WUXGA و ۴K و در بعضی مدل ها ۸K می باشد.

هرچه رزولوشن تصویر بالاتر باشد، وضوح و جزئیات تصویر بیشتر است.

  • شدت روشنایی

میزان روشنایی و توانایی که لامپ یک ویدئو پروژکتور دارد، یکی از ویژگی های مهم است. در ابتدای خرید ویدئو پروژکتور باید به این نکته توجه نمود که هدف از خرید ویدئو پروژکتور چیست؟ استفاده در خانه و یا استفاده در همایش یا کلاس درس؟

برای اتاق جلسات یا کلاس های آموزشی، ویدئو پروژکتورهایی با روشنایی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ انسی لومن مناسب هستند. برای مکان هایی که کمی بزرگ تر هستند همچون سالن ها، ویدئو پروژکتور هایی با ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ انسی لومن و دستگاه هایی با ۵۰۰۰ انسی لومن به بالا برای فضای های باز مناسب هستند.

معمولا برای استفاده ویدئو پروژکتور در خانه، بهتر است از دستگاه هایی با انسی لومن ۲۵۰۰ استفاده کنید.

کنتراست در ویدئو پروژکتور

کنتراست در ویدئو پروژکتور

  • کنتراست

کنتراست یعنی اختلاف بین تاریک ترین و روشن ترین بخش یک تصویر. معمولا ویدئو پروژکتورهایی که دارای کنتراست خوب هستند، غلظت رنگ سیاه آن ها بالا می باشد و جزئیات سایه ها به خوبی معلوم است.

در ویدئو پروژکتور های تجاری شدت نور سپس کنتراست مهم است. موردی که در ویدئو پروژکتور های خانگی کاملا بر عکس است و کنتراست سپس شدت نور مهم است.

  • درگاه اتصال دستگاه

ویدئو پروژکتورها بر اساس نوع کاربردشان، دارای درگاه های مختلف هستند. مثلا ویدئو پروژکتورهای تجاری و خانگی از لحاظ درگاه های ورودی و خروجی همچون USB، HDMI، DVI، VGA و … با هم تفاوت دارند. مثلا در صورتی که یک دستگاه دارای ورودی و خروجی های صوتی و تصویری باشد، می تواند به وسایل صوتی و تصویری متصل شود.

  • قابلیت بزرگنمایی لنز

اگر دیتا پروژکتور قابلیت کوچک و بزرگتر شدن لنز را داشته باشد می توان بدون جا به جا کردن دستگاه، تصویر را کوچک و بزرگ کرد.

لامپ ویدئو پروژکتور

لامپ ویدئو پروژکتور

  • منبع تامین کننده نور (لامپ ویدئو پروژکتور)

وظیفه تامین نور ویدئوپروژکتور معمولا بر اساس لیزر، LED و یا لامپ است. استفاده از این لامپ ها معمولا در ویدئو پروژکتورهای آموزشی با طول عمر محدود کاربرد دارد.

به طور کلی ویدئو پروژکتور های لیزری عمر به مراتب طولانی تری دارند و همین امر کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری را در پی دارد. کیفیت بالاتر تصویر، میزان روشنایی بیشتر و همچنین مقاومت بالاتر نسبت به روشن بودن ۲۴ ساعته از ویژگی های ویدئو پروژکتورهایی با لامپ لیزری است.

لامپ های LED معمولا در ویدئو پروژکتورهای جیبی استفاده می شود. 

بیشتر بخوانید: تعویض لامپ ویدئو پروژکتور

  • میزان نویز (صدا) پروژکتور

میزان صدایی که ویدئو پروژکتور تولید می کند نقش اساسی در قیمت آن دارد. برای ویدئو پروژکتور هایی که در اتاق های کوچک استفاده می شود، بهتر است صدا از ۳۰ دسی بل کمتر باشد. میزان صدای بالاتر ممکن است آزار دهنده باشد.

به طور کلی هرچه ویدئو پروژکتور بزرگتر باشد، میزان صدای فن های آن کمتر است بر عکس دیتا پروژکتورهای کوچک.

البته یک مورد که به آن باید توجه نمود این است که هرچه دستگاه میزان روشنایی بیشتری داشته باشد، لامپ آن قوی تر می باشد و نیاز به خنکی بیشتری دارد. در نتیجه صدای بیشتری تولید می کند.

در هنگام خرید ویدئو پروژکتور می توان موارد لازم همچون پرده نمایش، سیستم صوتی، کابل را می توان تهیه کرد.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *