عوامل-تاثیر-گذار-بر-هزینه-خدمات-شبکه

هزینه خدمات شبکه یکی از مواردی است که همیشه در حوزه شبکه مهم بوده است. به طور کلی در راه اندازی شبکه یک مجموعه، دو نوع هزینه وجود دارد.

  1.  هزینه راه اندازی اولیه.
  2. هزینه پشتیبانی و نگهداری آن.

هزینه-خدمات-شبکه
در این مقاله مباحث زیر را با هم بررسی می کنیم:

  1. تعرفه خدمات شبکه.
  2. عوامل تاثیرگذار بر هزینه خدمات شبکه.
  3. کاهش هزینه خدمات شبکه.
  4. هزینه کابل کشی شبکه
  5. لوازم مورد نیاز کابل کشی پسیو شبکه

تعرفه خدمات شبکه

در هنگام برآورد هزینه خدمات شبکه دو قسمت را مد نظر قرار می دهیم. هزینه ای که بابت خدمات اکتیو و خدمات پسیو در نظر می گیرند. هر کدام از این ۲ هزینه را نمی توان به طور دقیق بیان کرد وبه طور تقریبی می توان برآورد هزینه هر کدام را پیش بینی کرد.

  • تعرفه خدمات پسیو شبکه

نرخ دست مزد برای پروژه های شبکه ( حال پسیو باشد یا اکتیو ) وابسته با عوامل مختلفی همچون مدت زمان پروژه و… تعیین می شود. جدول زیر قیمت تقریبی خدمات مختلف شبکه را نشان می دهد.لازم به ذکر است قیمت نهائی زمانی تعیین می شود که از محل پروژه مورد نظر بازدید صورت گیرد. جدول زیر تعرفه خدمات پسیو شبکه را نشان می دهد:

تعرفه-خدمات-پسیو-شبکه

  • تعرفه خدمات اکتیو شبکه

تعرفه خدمات اکتیو شبکه بر اساس موارد مختلف تعیین می شود. مواردی همچون:

  1. ساعت کاری.
  2. سطح کارشناس مربوطه ( مدرک و سابقه کاری تاثیر گذار است).
  3. عوامل جغرافیایی( نرخ خدمات در شهرهای بزرگ همچون تهران با شهرهای کوچک تفاوت دارد).

موارد ذکر شده در بالا تنها بخش کوچکی از عوامل تاثیر گذار در نرخ هزینه های خدمات اکتیو می باشد. لازم به ذکر است قیمت خدمات اکتیو هر ساله توسط سازمان نظام صنفی اول هر سال تعیین می شود.

عوامل تاثیر گذار بر هزینه خدمات شبکه

فاکتورهائی که بر روی هزینه های یک پروژه شبکه تاثیر گذار است عبارت است از:

  • هدف: تعیین هدف از اجرای پروژه جهت انتخاب درست زیر ساخت.
  • تجهیزات: انتخاب درست تجهیزات متناسب با وسعت پروژه و بودجه.
  • نقشه: طراحی بهترین نقشه برای اجرای پروژه.
  • توسعه: آینده نگری در پروژه هم از ارکان مهم می باشد.
  • وسعت: وسعت پروژه، تعداد نودهای شبکه و فاصله آن ها از رک یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه های شبکه می باشد.
  • موقعیت: محل جغرافیایی پروژه.
  • کابل کشی: مسیر کابل کشی و نحوه اجرای آن.
  • پهنای باند: پهنای باند مورد نیاز در اجرای شبکه.

کاهش هزینه خدمات شبکه

آینده نگری در اجرای پروژه های شبکه از نکات مهمی می باشد که باید به آن توجه نمود. این کار باید توسط کارشناسانی مجرب انجام شود تا هزینه ای اضافه به سازمان تحمیل نگردد. به عنوان مثال اگر شبکه شما دارای ۵ نود باشد و تجهیزاتی که می خواهید استفاده کنید ۲۴ پورت باشد، استفاده از این تجهیزات مناسب نمی باشد. و قطعا هزینه ای مضاعف را دارا می باشد. شما به راحتی می توانید با حذف آن در قیمت پروژه صرفه جوئی نمائید.

کاهش-هزینه-خدمات-شبکه

باید این مسئله را در نظر گرفت که کاهش هزینه های شبکه موجب افت کیفیت شبکه نشود. به عنوان مثال استفاده از کابل های مسی در شبکه توصیه می شود. در مقابل کابل های مسی، کابل هائی هم می باشند که مواد آن ها کیفیت پایینتری دارد. استفاده از این نوع کابل باعث افت راندمان شبکه شما می شود. مثلا استفاده از داکت یا ترانک در بعضی مواقع فرقی با هم ندارند. جایی که بتوان از داکت استفاده کرد، از ترانک استفاده نکنید بهتر است تا در کل هزینه های راه اندازی شبکه شما صرفه جوئی شود. استفاده از رک های کوچک یا بزرگ هم در صرفه جوئی شبکه شما تاثیر چشم گیری دارد.

هزینه کابل کشی شبکه

کابل کشی یک مجموعه مهمترین بخش پروژه های پسیو شبکه می باشد. شاید در نگاه اول بخشی ساده به نظر بیاید ولی اگر بخواهیم نگاهی کارشناسی و فنی داشته باشیم پیچیدگی ترین بخش یک پروژه می باشد. برای محاسبه قیمت کابل کشی فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت. برای تعیین قیمت و رعایت اصول کابل کشی، کارشناس پسیو باید دانش لازم را داشته باشد. مهمترین بخش کابل کشی شبکه، حفظ ایمنی کابل های شبکه می باشد.

اگر اصول کابل کشی رعایت نشود، سازمان مربوطه در آینده با مشکلات فراوانی رو به رو می شود. اجرای پسیو شبکه به صورت حرفه ای و توسط یک متخصص شاید در نگاه اول هزینه بر باشد ولی سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود.

در بیشتر مواقع پروژه های پسیو با هدفی مشخص انجام می شود و بیشتر شرکت ها جهت اجرای پسیو شبکه، آینده خود را در نظر می گیرند. و با توجه به آن، تجهیزات شبکه خود را تهیه می کنند. میزان کابل مصرفی هم به عواملی چون تعداد نود، نوع توپولوژی و… بستگی دارد. مثلا شرکتی که ۱۰ کاربر دارد به طور متوسط هر کاربر ۱۵ الی ۲۰ متر کابل نیاز دارد. ( متوسط طول کابل هر کاربر با توجه به فاصله کاربر تا سوئیچ در نظر گرفته می شود. ) که در کل ۲۰۰ متر می شود. اگر شرکت بخواهد در آینده از دوربین مدار بسته هم استفاده کند، می توانند برای صرفه جوئی در هزینه های آتی، کابل های مورد نظر خود را زودتر پیاده سازی کنند.

به همین دلیل متخصصین شبکه، معمولا بحث آینده نگری را در پروژه های خود در نظر می گیرند و به کارفرما پیشنهاد می دهند.

لوازم مورد نیاز کابل کشی پسیو شبکه

با توجه به وسعت پروژه، برای اجرای پروژه پسیو شبکه یک سری ابزار مورد نیاز می باشد. ابزاری همچون:

  • کابل شبکه ( بخش مهمی از پسیو شبکه می باشد ).
  • ترانک و داکت شبکه.
  • پچ کورد و پچ پنل.
  • سوکت شبکه.
  • کیستون شبکه.
  • نگهدارنده کابل ( کیبل منجر ).

موارد ذکر شده بالا موادی هستند که در اجرای پروژه های پسیو مصرف می شوند. با این حال مواردی مثل کیستون شبکه و کیبل منجر شبکه را می توان در همه پروژه های شبکه استفاده نکرد. هر کدام از موارد بالا با توجه به کیفیت و سایز قیمت های مختلفی دارند.

لوازم-مورد-نیاز-کابل-کشی-پسیو-شبکه کارشناسان شرکت رایان اندیشه مایا با تجربه ای چندین ساله می توانند در ارائه مشاوره رایگان در خصوص هزینه خدمات شبکه مشتریان محترم را راهنمائی کنند.

سوالات متداول هزینه خدمات شبکه

  • تعرفه خدمات شبکه به چه صورت محاسبه می شود؟

به طور کلی تعرفه خدمات شبکه هر ساله بر اساس سازمان نظام صنفی رایانه ای تعیین می شود. خدمات اکتیو و خدمات پسیو هر کدام جداگانه محاسبه می شود. خدمات پسیو معمولا با بازدید از محل قیمت گذاری می شود. البته معمولا تعیین هزینه خدمات شبکه از مقدار مبلغی که سازمان نظاف صنفی تعیین می کند می تواند کمتر محاسبه شود( هر شرکت می تواند برای رضایت بیشتر مشتری مقداری تخفیف مد نظر قرار دهد).

  • چه عواملی بر قیمت خدمات شبکه تاثیر گذار است؟
    • وسعت پروژه.
    • آینده نگری و میزان توسعه پذیری پروژه.
    • موقعیت جفرافیایی.
    • نحوه و میزان سختی کابل کشی پروژه.
    • پهنای باند مورد نیاز.
    • نوع پروتکل و سناریو طراحی شده.
    • تجهیزات مورد نیاز.
  • چه تضمینی وجود دارد که شرکت ارائه دهنده خدمات شبکه بهترین قیمت را ارائه دهد؟

هر شرکت بر اساس سیاست خود تصمیم گیری می کند. شرکت رایان اندیشه مایا با توجه به سابقه خود در ارائه خدمات شبکه به مشتریان این تضمین را می دهد که مناسب ترین قیمت را برای نگهداری یا راه اندازی شبکه یک مجموعه ارائه دهد. مثلا اگر مشتری یک ماه اول از پشتیبانی مجموعه راضی نبود می تواند قرار داد را فسخ کند و شرکت رایان اندیش هیچ گونه ادعایی در این خصوص ندارد. یا ۱ ماه اول پشتیبانی به صورت رایگان توسط شرکت رایان اندیشه به مشتری ارائه می شود.

  • چی کاری می توان انجام داد تا هزینه خدمات شبکه کاهش یابد؟

معمولا در خدمات اکتیو این امر به صورت توافقی صورت می گیرد. اما در ارائه خدمات پسیو قیمت متریال به کار برده شده توسط بازار موجود تعیین می شود. استفاده کردن از مواد درجه یک شاید در نگاه اول باعث افزایش هزینه شود اما در دراز مدت باعث کاهش هزینه های نگهداری می شود.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

5 دیدگاه در هزینه خدمات شبکه
  1. blank

    مطلب خوبی بود. خدا قوت. ساده و شیوا توضیح داده بودین. باتشکر.

  2. blank

    شما خودتون شبکه هم راه اندازی می کنید؟
    پسیو و اکتیو؟

  3. blank

    کار خدمات پشتیبانی شبکه هم انجام میدین؟

    • blank

      بله. انجام میدیم. اگر دوست دارید اطلاعات تماس خود را برای ما بفرستید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرن.
      با تشکر.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *