دانشگاه هوشمند

دانشگاه هوشمند امروزه نقش پر رنگی در بحث آموزش دارد. یکی از مواردی که باعث تمایز بین دانشگاه ها می شود بحث هوشمند بودن یک دانشگاه است. علاوه بر تعداد دانشجو، کارهای علمی یک دانشگاه، هوشمند بودن و استفاده از ابزارهای هوشمند در یک دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی یک دانشگاه تاثیر گذار است. به طور کلی به دانشگاهی، دانشگاه هوشمند می گویند که با استفاده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری جدید آموزشی بتواند امکاناتی را در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دهد تا بالاترین بازده آموزشی را داشته باشند.

هوشمند سازی دانشگاه

دانشگاه ها، محیط های آموزشی بزرگی هستند، که نقش اساسی و مهمی در تربیت و پرورش افراد جامعه را بر عهده دارند. متاسفانه بسیاری از دانشگاه های موجود در کشور، دارای تجهیزات آموزشی قدیمی و ناکارآمد میباشند که این مسئله باعث پایین آمدن کیفیت آموزش دانشجویان، ودر بعضی موارد مانعی برای آموزش علوم و فنون نوین می باشد.
هوشمند سازی دانشگاه

راهکار های سخت افزاری دانشگاه هوشمند

تکنولوژی های روز در دانشگاه هوشمند

در جهت ارتقا سطح علمی دانشگاه ها میتوان راهکارهای بسیار زیادی را به کار برد. اقداماتی بسیار مهم و زیر بنایی مانند:

  1. تجهیز، نصب و نگهداری از سخت افزار های موجود در کلاس ها، سایت، کتابخانه، آزمایشگاه، سالن همایش یا کنفرانس، بوفه، سلف، خوابگاه ها، ساختمان های اداری، دانشکده ها.
  2. انتخاب پشتیبان جهت ساپورت این تجهیزات.
  3. تجهیز، به روز رسانی و راه اندازی دیتا سنترها و پشتیبانی از آنها.
  4. خدمات دیتا سرور.

دانشگاه هوشمند

سرور های دانشگاه هوشمند

پیکر بندی ونصب San Storage روی سرور های دانشگاه، میتواند نقش بسیار بزرگی درجهت افزایش باور پذیری، کارایی و دسترسی سرویسها در زمینه ذخیره اطلاعات و خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات برای مجموعه ایفا کند. با استفاده از سرور های پشتیبان (یا به اصطلاح Mirror) در شبکه، امنیت اطلاعات در شبکه افزایش یافته وتهیه نسخه های پشتیبان یا Backup به راحتی صورت میگیرد.
بهینه سازی فضا در سایت دانشگاه

راهکار های نرم افزاری دانشگاه هوشمند

سامانه های دانشگاه هوشمند:

اقدام دیگری که میتوان برای بهبود عملکرد حوزه فناوری دانشگاه ها صورت داد، ارتقاء سامانه های مختلف دانشگاه میباشد. چند نمونه از سامانه های شناخته شده:

سامانه گلستان، سامانه جامع مالی، اداری و مالی، سامانه ویدیو کنفرانس، سامانه داشبورد مدیریتی مجموعه، سامانه نظام جامع ثبتی، سامانه انبار داده و گزارش ساز، سامانه پیشخوان هوشمند، سامانه فیش حقوقی کارکنان، سامانه جامع بالندگی حرفه ای، سامانه مکاتبات اداری دانشگاه ها، سرویس پست الکترونیک (E-Mail) دانشگاه، سامانه کتابخانه های دانشگاه ، سامانه آموزش و یادگیری الکترونیکی، سامانه آمار و اطلاعات دانشکده، سامانه پیشخوان هوشمند.

  • از نکات اساسی در به کارگیری این سامانه ها، میتوان به کاهش هزینه های مالی دانشگاه ها، سرعت بخشیدن به امور داخلی و صرفه جویی در وقت برای مدیران مجموعه اشاره داشت.

سامانه های دانشگاه هوشمند

آموزش تخصصی پرسنل و کادر فنی دانشگاه

جهت استفاده درست و به جا از تجهیزات و تکنولوژی های موجود در دانشگاه ها، برگزاری جلسات آموزشی سراسری برای ارتقا علمی کارکنان ضروری میباشد. جلساتی مانند آموزش های تخصصی حوزه شبکه ویا دوره های تخصصی مانند CCNA ،MCSE و IPIC.

  • برنامه های دیگری نیز برای تکمیل این اقدامات مورد نیاز میباشد، مانند:

تعمیر ویا Update کردن نرم افزارهای مجموعه، مدیریت سیستم عامل هاو آنتی ویروس های اورجینال، مانیتورینگ مجموعه، میز خدمت، شبکه اختصاصی VOIP،VideoFax.

بهینه سازی فضا در سایت دانشگاهبهینه سازی فضا در سایت دانشگاه هوشمند

  • توجه داشته باشید که، تمامی این اقدامات و برنامه ها، با توجه به نیاز و امکانات مجموعه دانشگاهی، قابل تغییر و بهینه سازی هرچه تمام تر میباشند.
  • هدف کلی این راهکار ها بالا بردن راندمان کاری مجموعه و همچنین رضایت دانشجویان و مسئولین، با کمترین هزینه میباشد.

سوالات متداول دانشگاه هوشمند

  • آیا می توان از دستگاه هایی مثل زیرو کلاینت، تین کلاینت و یا مینی کامپیوتر در یک دانشگاه هوشمند استفاده کرد؟

بله. یکی از مواردی که در هوشمند سازی یک دانشگاه مهم است بحث استفاده از رایانه ها می باشد. استفاده از رایانه ها در سایت های دانشگاهی با تعداد بالا علاوه بر هزینه بر بودن، فضای مناسب هم می خواهد. استفاده از زیرو کلاینت ها، تین کلاینت ها و مینی کامپیوتر ها می تواند علاوه بر کاهش هزینه، مشکل فضای یک سایت کامپیوتری را حل کند.

  • از چه امکاناتی می توان برای هوشمند سازی یک دانشگاه استفاده کرد؟

به طور کلی استفاده از فناوری های نوین سخت افزاری و نرم افزاری همچون زیروکلاینت، تین کلاینت، مینی کامپیوتر، ویدئو پروژکتور، کیت های هوشمند و تخته هوشمند و امکانات دیگر می تواند در هوشمند سازی یک دانشگاه و تجربه لذت بخش آموزش خوب موثر باشد.

  • آیا هزینه های یک دانشگاه هوشمند نسبت به دانشگاه معمولی بیشتر است؟

بله.در نگاه اول و در راه اندازی یک دانشگاه به صورت هوشمند می توان گفت هزینه های آن نسبت به یک دانشگاه معمولی بیشتر است. ولی در دراز مدت هزینه های نگهداری و پشتیبانی یک دانشگاه هوشمند کمتر از یک دانشگاه معمولی می شود.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

1 پاسخ به دانشگاه هوشمند
  1. blank

    مطلب خوبی بود. واقعا این روزا دانشگاه ها تغییر کردن. از استاد بگیر تا فضا و نحوه تدریس .


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *