کارت گرافیک چیست

کارت گرافیک (graphic card)، واحد پردازش گرافیکی و یا به اختصار GPU، یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر می باشد که باعث می شود شما تصویر را بر روی صفحه نمایش خود داشته باشید. کارت گرافیک های قدیمی بر روی مادربرد بودند، ولی امروزه این تکنولوژی آن قدر پیشرفت کرده که کارت هایی به بازار آمده اند که با CPU ها ادغام شده اند. در بعضی از نسخه ها، کارت ها به صورت جدا عرضه می شوند. گاهی اوقات به کارت گرافیک، واحد پردازش بصری یاVPU نیز می گویند. در واقع وظیفه یک کارت گرافیک کامپیوتر، پردازش یا نمایش تصویر بر روی مانیتور رایانه ها همچون کیس خانگی، لپ تاپ، گوشی های هوشمند و یا گجت ها می باشد.

اجزای یک کارت گرافیک

یک کارت از بخش های مختلفی تشکیل شده است همچون:

  • برد الکترونی
  • مدار چاپی
  • حافظه
  • پردازشگر اختصاصی یا همان GPU
  • یکی از وظایف اصلی یک کارتها، کاهش حجم کاری مربوط به پردازنده اصلی یا همان CPU می باشد.

شرکت های تولید کننده کارت گرافیک

شرکت های تولید کننده کارت گرافیک

دو شرکت قدیمی AMD و nVidia از جمله کمپانی های سازنده انواع کارت گرافیک هستند. معمولا کارت های این ۲ شرکت را با نام های GForce برای شرکت انویدیا و ATI برای شرکت AMD می باشد. هر کدام از این شرکت ها، مزایا و معایب خود را دارند. اما به طور کلی برای انجام بازی ها، معمولا از کارت گرافیک های شرکت ATI استفاده می کنند. یکی از دلایل آن می توان به قیمت ارزانتر نسبت به رقیب خود و کیفیت خوب این کارت ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سی پی یو

انواع کارت های گرافیکی

کارت گرافیک های AMD

شرکت AMD از دیرباز به تولید کارت گرافیک های ارزان قیمت معروف بوده است و این موضوع تا به امروز پا برجا بوده است. از سری کارت های میان رده شرکت AMD، می توان به سری Radeon RX اشاره کرد. این نوع کارت ها علاوه بر قیمت مناسبی که دارند دارای کارایی عالی هستتند. اگر بودجه شما تا ۲۰۰ دلار است می توانید از این نوع graphic card ها استفاده کنید. این مدل کارت ها حتی از مدل کارت های Nvidia سری GTX 1650 بهتر است. از طرفی اگر بودجه بیشتری دارید می توانید سراغ سری Nvidia بروید تا از تکنولوژی های جدیدتری همچون ردیابی اشعه و DLSS بهره مند شوید. همچینی لازم به ذکر است در بعضی از بازی ها، کارت گرافیک های شرکت AMD به دلیل بهینه سازی آن بازی برای کارت های این شرکت، عملکرد بهتری دارند. مثلا در بعضی از بازی های سری Hitman، استفاده از پردازشگر های گرافیکی AMD توصیه می شود.

کارت گرافیک های NVidia

کارت گرافیک های شرکت Nvidia، همیشه به کیفیت خوب و البته قیمت بالا معروف بودند. این کارت ها در سیستم های حرفه ای استفاده می شود و به ۳ دسته Quadro، Geforce و Tesla تنقسیم می شوند.

کارت گرافیک های Nvidia tesla

کارت گرافیک های Nvidia tesla

این کارت ها مخصوص دیتا سنتر و سرورها می باشند و در ورک استیشن ها کاربرد دارند. این کارت ها برای مصارف حرفه ای و پیشرفته استفاده می شود. انجام کارهای محاسباتی سنگین، انیمیشن و رندرینگ، آنالیز بیگ دیتاها از جمله کاربرد های این کارت ها هستند. کارت هایی همچون، NVIDIA Tesla K40، NVIDIA Tesla K80.

کارت گرافیک NVIDIA Quadro

کارت گرافیک NVIDIA Quadro

این پردازشگر های گرافیکی مختص کارهای گرافیکی و طراحی و رندرینگ تولید شده اند. کارایی این کارت ها در زمینه هایی همچون، مهندسی، پزشکی، معماری و .. می باشد. معماری این پردازشگرها بر مبنای معماری کپلرKepler می باشد.

این کارت ها به ۲ سری FX با کارایی بسیار بالا برای نرم افزارهای طراحی وصنعتی می باشد. دسته دوم کارت های Quadro NVS برای کارهای CAD و CAM می باشد.

کارت گرافیک NVIDIA Geforce

کارت گرافیک NVIDIA Geforce

این کارت ها بر پایه معماری کپلر می باشند و از GPGPUها پشتیبانی می ‌کنند. اولین کارت های گرافیکی این سری در سال ۱۹۹۹ به بازار آمدند و جدیدترین آن ها در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ روانه بازار شده اند. این کارت ها برای سیستم های گیمینگ بسیار مناسب است. کیفیت خوب قطعات به همراه قیمت بالا از ویژگی این کارت های می باشد.

بهترین کارت گرافیک ها در سال های ۲۰۲۰

بهترین کارت گرافیک های سری Nvidia

NVIDIA GeForce RTX 3090 = بهترین کارت گرافیک جهان

دادن لقب بهترین کارت گرافیک جهان به این غول شرکت NVIDIA، کوچکترین کاری است که می توان انجام داد. کارت گرافیک RTX 3090 جزو بهترین کارت های کنونی می باشد که به بازار عرضه شده است. این کارت با قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان آرزوی هر گیمری می باشد. این کارت می تواند بازی ها را با کیفیت ۸K اجرا کند. همچنین یکی از گرانترین کارت گرافیک های حال حاضر در دنیا می باشد.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090

از دیگر ویژگی های این کارت می توان به موارد زیر همچون:

  • ۱۰ هزار هسته کودا
  • ۲۴ گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X
  • لیتوگرافی ۸ نانومتری
  • فرکانس: ۱۳۹۵ تا ۱۶۹۵ در حالت بوست
  • پهنای باند ۳۸۴ بیت
  • حداکثر توان مصرفی: ۳۵۰ وات
  • خروجی تصویر: ۴ عدد در رزولوشن ۴۳۲۰*۷۶۸۰

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3080

در رتبه بعدی می توان به کارت GTX 3080 اشاره کرد. قیمت این کارت حدود ۸۰ میلیون تومان می باشد. این کارت با داشتن ویژگی هایی همچون:

رزولوشن ۴K، رهگیری پرتو، مجهز بودن به ۸۷۰۰ هسته کودا و حافظه ۱۰ گیگابایتی توانسته بعد از کارت RTX 3090 خود را به عنوان کارتی قدرتمند معرفی کند. برای آن دسته از افرادی که می خواهند بازی های روز را با حداکثر تنظیمت گرافیک اجرا کنند و قیمیت کارت RTX 3090 برایش سنگین است، این کارت پیشنهاد می شود.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3080

کارت های فوق بهترین کارت های گرافیکی گیمینگ ۲۰۲۰ می باشند.

بهترین کارت گرافیک های سری AMD

کارت گرافیک AMD Radeon VII

کارت گرافیک AMD Radeon VII

یکی از بهترین کارت های گرافیکی شرکت AMD، کارت گرافیک ADM Radeon VII می باشد. این کارت با داشتن حافظه ۱۶ گیگابایتی، فرکانس پردازنده ۱۴۰۰/۱۷۵۰ مگاهرتزی و توان مصرف برق ۳۰۰ وات یکی از بهترین های شرکت AMDمی باشد.

کارت گرافیک AMD Radeon RX580

کارت گرافیک AMD Radeon RX580

این واحد پردازشگر تصویری که در زمره کارت های گرافیکی خوب شرکت AMD قرار دارد و توانسته با قیمتی مناسب و کارایی قابل قبول در بازی ها امتیاز قبولی را بگیرد. از ویژگی های این کارت گرافیک می توان به موارد مختلفی همچون اشاره کرد: دارای یک عدد پورت HDMI، رابط اتصال PCI EXPRESS 3.0، دارای دو اسلات، حافظه GDDR، یک پورت DVI-I، دارای ۳ عدد Display Port و پشتیبانی از ۵ عدد مانیتور همزمان از ویژگی های این کارت می باشد.

AMD Radeon RX560

کارت گرافیک amd radeon rx560

از دیگر کارت های گرافیک شرکت AMD می توان به سری RX560 اشاره کرد که قیمیتی حدود ۵ میلیون تومان و پشتیبانی از رزولوشن ۱۰۸۰ اشاره کرد. البته ناگفته نماند که اجرای بعضی از بازی ها در رزولوشن ۱۰۸۰ با جزئیات بسیار زیاد بر روی این کارت ممکن است با کندی و افت فریم همراه شود. که در این صورت باید رزولوشن بازی را تا حدودی کم و یا گرافیک بازی را تا حدودی پایین بیاورید.

کارت گرافیک اکسترنال

در بعضی مواقع ممکن است از graphic card لپ تاپ خود راضی نباشید. در این صورت می توان از کارت گرافیک های اکسترنال استفاده کنید. از کارت های گرافیکی اکسترنال می توان در کیس های خانگی هم استفاده کرد، ولی بیشتر برای لپ تاپ ها طراحی شده اند. چون لپ تاپ ها به طور کلی دارای graphic card ضعیفتری هستند.

کارت گرافیک اکسترنال

یک کارت گرافیک اکسترنال یک درگاه PCIe دارد و با یک کابل USB-C به کامپیوتر شما وصل می شود. پس از راه اندازی رایانه، ارسال اطلاعات به سمت GPU صورت می گیرد. بر روی کاغذ عملکرد کارت های گرافیکی اکسترنال منسب است اما آنچه که در واقیعت وجود دارد توان کارت های گرافیکی اکسترنال مانن کارت های داخلی رایانه ها نمی باشد. اما عملکرد آن ها تا ۱۵ درصد کمتر از کارت های گرافیکی داخلی می باشد. با این تفاسیر چیزه زیادی را از دست نخواهید داد. اما توصیه می شود برای اجرای بازی های جدید و AAA سراغ کارت گرافیک های اکسترنال نروید. چون نتیجه کار در مقایسه با کارت های گرافیکی داخلی تفاوت دارد و شاید با آن کیفیت کارت های گرافیکی داخلی مواجه نشید. اما این دلیل بر ضعیف بودن کارت های گرافیکی اکسترنال نمی شود و قطعا این کارت ها عملکر گرافیکی لپ تاپ ها را بهبود می بخشند.

سوالات متداول

  • آیا کارت گرافیک مینی کیس با کامپیوترها تفاوت دارد؟
    • معمولا کارت گرافیک مینی کیس ها به صورت onboard می باشد. اما در بعضی از مدل ها، علاوه بر کارت onboard، اسلاتی برای کارت مجزا وجود دارد و شما به راحتی می توانید بر اساس نوع اسلات، کارتی مناسب خریداری کنید.
  • آیا می توان کارت گرافیکی برای لپ تاپ خریداری کرد؟
    • خیر. در بیشتر لپ تاپ ها کارت ها به دلیل onboard بودن امکان تعویض ندارند و نمی توان آن را ارتقاع داد. معمولا لپ تاپ ها به ۲ کارت گرافیک مجهز هستند. کارت اول برای انجام کارهای معمولی حالت ویندوز و کارتی با چیپ ست مجزا برای انجام کارهای گرافیکی و بازی های کامپیوتری.
  • آیا می توان خرید کارت گرافیک دست دوم را با گارانتی تهیه نمود؟
    • به طور کلی تهیه کارت گرافیک های دست دوم معمولا با گارانتی ۱۰ روز تا ۱ ماه می باشد. تازه اگر کارت های دست دوم را از شرکت ها تهیه کنید معمولا با گارانتی چند ماه همراه می باشند. در صورتی که اگر از مغازه بخرید، با گارانتی ۱۰ روزه و یا حتی کمتر مواجه می شوید.
  • کدام کارت گرافیک برای استریم کردن مناسب است؟
    • یکی از کارت های گرافیکی خوب که می توان با آن به استریم پرداخت، کارت گرافیک RX570 شرکت AMD می باشد که علاوه بر قیمت مناسب، کارایی خوبی هم دارد. کارت GTX 1660 Ti هم برای استریم کردن بازی ها با کیفیت بالا گزینه خوبی است که البته قیمت بیشتری هم دارد.
  • بهترین کارت گرافیک لپ تاپ مناسب کدام است؟
    • جواب این سوال بستگی به نوع کار شما با لپ تاپ دارد. اگر می خواهید با لپ تاپ بازی کنید، لپ تاپی تهیه کنید که حداقال دارای کارت های گرافیکی سری Nvidia GTX 10 همچون GTX 1080 باشد. لپ تاپ هایی با کارت گرافیکی RX580 هم گزینه مناسبی می باشند.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *