تین کلاینت جایگزین کیس کامپیوتری

تین کلاینت بهترین جایگزین رایانه هاست. در ادامه تمامی اطلاعات و ریز جزئیات این جایگزینی و دلیل مهاجرت بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی به جایگزینی این دستگاه ها بخوانید.

استفاده تین کلاینت به جای رایانه

نگاهی به رایانه های فعلی شرکت خود کنید. به احتمال زیاد در شرکت شما تعداد زیادی رایانه رومیزی ( PC Desktop ) استاندارد متصل به شبکه وجود دارد. تهیه یک رایانه رومیزی برای یک شرکت علاوه بر هزینه و بار مالی زیاد ، در آینده ای نه چندان دور احتیاج به ارتقاع سخت افزاری دارد. خب، این تنها برای یک سیستم رایانه ای می باشد !حال تصور کنید شرکت شما احتیاج به ارتقاع و بروزرسانی ۲۰ رایانه رومیزی داشته باشد که متعاقبا هزینه گزافی به شرکت تحمیل می شود.

با این تفاسیر چاره کار چیست ؟

در این موارد استفاده از دستگاه های کوچکی که هزینه ای به مراتب کمتر دارند ، به صرفه و اقتصادی می باشد. استفاده از تین کلاینت ها در این موارد بهترین انتخاب می باشد.زیرا علاوه بر کاهش هزینه خرید و راه اندازی ، خیالتان را نسبت به ارتقا سیستم های شما در آینده راحت می کند.

چرا تین کلاینت

  •  از مزایای استفاده این دستگاه های کوچک ( Thin Client) می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. افزایش امنیت.

  2. فضای اشغالی کمتر.

  3. هزینه راه اندازی کمتر نسبت به رایانه های رومیزی.

  4. کاهش مصرف انرژی.

  5. قابلیت اطمینان بالا و… .

در اصل تین کلاینت یک رایانه رومیزی کوچک می باشد ، که فقط به اجزای ضروری محدود شده است. بسیاری از تین کلاینت ها با یک هارد دیسک کار می کنند. و همگی آن ها به یک فضای ذخیره سازی متمرکز بر روی شبکه متصل می باشند. برای راه اندازی ( Boot ) ، یک کپی از نسخه سیستم عامل را از روی شبکه اجرا می کنند. انتقال اطلاعات که به طور معمول از روی یک رایانه رومیزی به سمت سرور صورت می گیرد ، خطر ابتلا به ویروس و بدافزارها را کاهش می دهد.در این شبکه ها شما و کارکنان سازمان می توانید در هر زمان از طریق یک شبکه خصوصی مجازی (VPN)، به داده های خود دست یابید. علاوه بر این شما به یک دستگاه با خاصیت بالا در هر میز احتیاج ندارید، زیرا تمام کارها بر روی سرور صورت می گیرد.

نکته: انتقال به تین کلاینت ها در محیط کسب و کار شما یک ریسک بزرگ نیست.

بلکه تنها نکته اصلی در این است که، در ابتدا شما باید نگاه دقیقتری به نوع فعالیت سازمان خود بیندازید. همچنین به رایانه های رومیزی خود و نحوه کارکرد کارمندانتان در دسترسی ، مبادله و ذخیره اطلاعاتی که در کسب و کارتان هر روز استفاده می کنید ، نیز توجه داشته باشید.مهم ترین و اصلی ترین دلیل این جایگزینی را در کوتاه مدت میتوان به دلیل کاهش مشهود میزان مصرف انرژی و در نتیجه کاهش شدید میزان برق مصرفی و هزینه پرداخت قبض برق دانست. در ادامه بطور کامل توجیه اقتصادی ان را توضیح خواهیم داد.

تا ۹۰ درصد کاهش مصرف انرژی با تین کلاینت 

قطعا هر کسب و کار به محیط پیرامون و محیط زیست و رایانش سبز اهمیت می دهد. تین کلاینت ها تا ۸۰ الی ۹۰ درصد کاهش مصرف انرژی نسبت به رایانه های رومیزی دارند. به طور متوسط یک رایانه رومیزی با قدرت متوسط از ۶۰ الی ۱۰۰ وات برق مصرف می کند. حال این رایانه ها را با تین کلاینت ها که مصرف انرژی بین ۸ الی ۱۵ وات دارند را مقایسه کنید.

کاهش مصرف انرژی تا 90 درصد

تین کلاینت چگونه کار میکند 

تین کلاینت ها به رایانه های همراه نرم افزار اطلاق می شوند که جهت انجام کارهای خود به شدت به رایانه دیگری وابسته می باشند.به عبارت دیگر قسمتی از یک شبکه کامپیوتری می باشند که در آن ها نرم افزار یا کامپیوتر تنها به عنوان یک واسطه یا بهتر بگوییم رابط عمل می کند.در حالی که سرور تمام فعالیت را انجام می دهد. تین کلاینت ها به عنوان یک رایانه به تنهایی و یا به عنوان قسمتی از یک شبکه بزرگتر می باشند. به عنوان مثال در یک سازمان یا مدرسه این نوع رایانه شامل اطلاعات کافی برای برقراری ارتباط با سرور شبکه است. و سرور سایر توان محاسباتی را فراهم می کند. تین کلاینت تمامی امکانات و اطلاعات را که بر روی سرور شبکه می باشد را می بیند و به آنها دسترسی دارد.ولی در عمل برنامه های دیگری بر روی سرور فعال می باشند که تمامی فعالیت ها را انجام می دهند. به زبانی ساده تر تین کلاینت ها تمامی دستورات ( مانند کلیک کردن ماوس و… ) را از طریق شبکه موجود به سرور مربوطه میفرستند.پس از پردازش های لازم نتیجه کار را از سرور دریافت کرده و بر روی نمایشگر نشان می دهند. نمونه یک تین کلاینت را در شکل زیر می بینید.

 

تین کلاینت اچ پی

 

موارد استفاده تین کلاینت ها

دلایلی که ممکن است تین کلاینت ها مورد استفاده قرار گیرند ، شامل کاهش هزینه ، مصرف برق پایین ، سهولت در نگهداری و همچنین امنیت آن می باشد. تین کلاینت بسیار ساده تر از یک رایانه رومیزی کامل میباشند.هزینه راه اندازی آنها برای افراد و سازمان هایی که فعالیت های مشابهی ( مانند مدارس هوشمند، دانشگاه ها، کافی نت و… ) انجام می دهند بسیار پایین می باشد.زیرا این دستگاه ها نسبت به یک رایانه رومیزی بسیار ساده تر می باشند.تین کلاینت ها در مقایسه با رایانه ها از قطعات کمتری تشکیل شده اند و این به معنی اشتباه و خرابی کمتر است. افرادی که شناخت کمتری به رایانه ها دارند ، با تین کلاینت ها به مراتب راحت تر ارتباط برقرار می کنند. این دستگاه ها با ویژگی ها و کارهای کمتر ، سرعت یادگیری افراد را کوتاه و آسانتر می کند. همچنین با محدود کردن دسترسی کاربران به برنامه های مخل امنیت و بد افزارها باعث افزایش امنیت شبکه می شوند. اگر چه یک تین کلاینت ابزارهای مناسب انجام هر کاری را ندارند.اما کاربردهای ارزشمند و مقرون به صرفه ای را دارند. اگر یک کاربر تنها محدود به اجرای وظایف مشخص و تعریف شده ای باشد.و به تمام ویژگی های یک کامپیوتر یا برنامه استاندارد نیازی نداشته باشد. تین کلاینت گزینه مفید و مناسبی خواهد بود.

 تین کلاینت در شبکه

این دستگاه ها مانند یک رایانه به سوئیچ یا هاب وصل می شوند و از طریق آن با سرور مورد نظر در شبکه ارتباط برقرار می کنند. پس به سادگی هرچه تمام تر شما می توانید یک رایانه رومیزی را حذف و بجای آن از دستگاه تین کلاینت استفاده کنید.

 تین کلاینت ها و کاهش پهنای باند

تین کلاینت ها دستورات مربوطه را (مانند ماوس و کیبورد) به سرور فرستاده و سرور پس از پردازش های لازم فقط اطلاعات مربوطه را به تین کلاینت می فرستد. بنابراین پهنای باند مورد نیاز بسیار کم و ترافیک شبکه موجود شما کاهش می یابد. در صورتی که رایانه های رومیزی برای نمایش اطلاعات باید تمام آن ها را از سرور دریافت نموده و پس از پردازش ، نمایش دهد.

میزان پهنای باند تین کلاینت

ارتباط تین کلاینت با سرور

چندین پروتکل برای ارتباط بین تین کلاینت و سرور وجود دارد.معروفترین آنها پروتکل RDP شرکت مایکروسافت (Remote Desktop Protocol) وپروتکل ICA شرکت سیتریکس (Independent Computing Architecture) می باشد. ویندوز سرور برای کار با پروتکلRDP نیاز به نصب نرم افزار ندارند و ویندوز به طور ذاتی از این پروتکل پشتیبانی می کند.سه پروتکل معروف ارتباط بین سرور و تین کلاینت ها به شرح زیر می باشد :

  • RDP Protocol شرکت مایکروسافت.

پروتکل rdp شرکت مایکروسافت

  • ICA شرکت سیتریکس.

پروتکل شرکت سیتریکس

  • X11 شرکت لینوکس.

پروتکل شرکت لینوکس

 

شما می توانید از نرم افزارهای مختلفی جهت مدیریت منابع خود بر روی سرور و کنترل شبکه مورد نظر استفاده کنید. مانند ویندوز سرور ۲۰۰۳ مایکروسافت، لینوکس سرور، ناول نت ور و….

کاربرد تین کلاینت

کسانی که به پردازش های سنگین مانند ساخت انیمیشن ها و بازی های سه بعدی و یا محیط های گرافیکی سنگین می پردازند بهتر است به جای تین کلاینت از زیرو کلاینت های قوی استفاده کنند. یک تین کلاینت برای کسب و کار شما مفید می باشد اگر:

  • شما از برنامه های استاندارد و روزمره استفاده می کنید (آفیس ، وب گردی و…).
  • سازمان شما دارای یک شبکه با سرعت بالا می باشند.
  • کسب و کار شما احتیاج به ارتقاع رایانه های رومیزی دارد.
  • هزینه راه اندازی و ارتقاء رایانه ها برای شما حائز اهمیت است.
blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *