شبکه کامپیوتری

شبکه کامپیوتری یکی از مهم ترین ارکان یک سازمان و شرکت برای دسترسی و به اشتراک گذاری اطلاعات شده است. امروزه هر سازمان کوچک و بزرگ یک شبکه دارد. حال این می خواهد یک شبکه محلی Lan باشد و یا Wan.

انواع دسته بندی در شبکه کامپیوتری

انواع شبکه

شبکه های lan و wan

در دنیای امروز تکنولوژی، به اشتراک گذاری داده ها یک امر اجتناب ناپذیر و ممکن است. راه های مختلفی برای این امر وجود دارد. ایجاد شبکه کامپیوتری راهکاری ساده برای به اشتراک گذاری مطالب و فایل ها می باشد. در ابتدا باید بفهمیم که شبکه کامپیوتری چیست و چه کاربردی دارد. و در ادامه نگاهی به انواع و گستردگی آن و می پردازیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تعریف شبکه کامپیوتری

با تعریفی ساده از شبکه شروع می کنیم. شروع می کنیم. زمانی یک network ایجاد می شود، که دو رایانه (Host) یا بیشتر را به هم وصل کنیم. به طوری که قادر به برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری منابع یکدیگر باشند. هدف در ایجاد و اتصال در شبکه برقراری و تبادل داده ها می باشد. خوب حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که Host چیست؟ 

  • منظور از هاست چیست؟

به طور کلی منظور از Host در شبکه، Device یا سخت افزاری است که دارای کارت شبکه است. و اجازه برقراری ارتباط را به کامپیوترهای دیگر در network میدهد.

  • منابع اطلاعات شبکه کدامند و شامل چه چیزهایی میشود?

Resources یا همان منابع در واقع همان داده ها، دیتا و یا اطلاعاتی می باشند، که رایانه ها در شبکه به اشتراک می گذارند. حال این داده ها می تواند یک فایل متنی یا ویدیوئی یا یک پرینتر باشند. به طور کلی هرچیزی که شما بتوانید در به اشتراک بگذارید جز منابع شبکه محسوب می شود.

مثال: معمولا در یک سازمان برای کاهش هزینه ها و صرفه جوئی در منابع، به جای استفاده از یک پرینتر در هر اتاق، فقط یک پرینتر را از طریق برای همه به اشتراک می گذارند.

چگونگی ارتباط بین کامپیوترها در شبکه

کامپیوترها برای تبادل اطلاعات با یکدیگر اطلاعات خود را از طریق مدیا یا بهتر بگوئیم رسانه رد و بدل می کنند.حال این رسانه می تواند یک کابل شبکه مسی باشد یا فیبر نوری. برای ارتباطات بین دو هاست، بایستی داده ها از طریق مدیا برای یکدیگر ارسال شوند. در مورد رسانه های انتقال در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد.

انواع شبکه کامپیوتری

به طور کلی شبکه به دو مورد تقسیم می شود: شبکه کلاینت – سرور و شبکه پیر تو پیر.

  • شبکه های کلاینت سرور

در شبکه های کلاینت سرور، یک کامپیوتر یا سرور است یا کلاینت. به بیانی دیگر یک کامپیوتر نمی تواند هم سرور باشد هم کلاینت. شبکه های کلاینت سرور، به دلیل مدیریت منابع توسط سرور، از امنیت خوبی برخوردار می باشند. در شبکه هائی که بیش از ۱۰ کاربر وجود دارند، به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از هرج و مرج، از این شبکه ها استفاده می شود.

  • شبکه های Peer to Peer

در این نوع شبکه ها بر خلاف نوع اول، هر کامپیوتر هم سرور است هم کلاینت. به بیانی دیگر، مدیریت مرکزی منابع وجود ندارد. این نوع شبکه معمولا در شبکه های خانگی و کوچک کاربرد دارد.

طراحی انواع شبکه

شبکه ها از لحاظ گستردگی به چهار نوع تقسیم می شوند:

  1. LAN.
  2. CAN.
  3. MAN.
  4. WAN.

شبکه های lan و wan

  • شبکه (LAN (Local Area Network:

شبکه های local area network

اولین توضیح کوتاهی که می توان درباره این نوع شبکه ها داد محلی بودن آن است. شبکه های LAN شامل یک ساختمان مانند شبکه های محلی کوچک یک دانشگاه هستند. این نوع شبکه را می توان با نگاهی دیگر هم بررسی نمود: مثلا شبکه های LAN که مسیر ارتباطی آن در اختیار خودتان است. ولی زمانی که شبکه شما به اینترنت متصل می شود دیگر از حالت LAN خارج می شود.

در کل شبکه LAN را می توان شبکه ای نامید که تعدادی کامپیوتر با فاصله ای نزدیک به هم از طریق مسیری پر سرعت با هم در حال تبادل داده می باشند.

  • شبکه CAN :Campus Area Network

شبکه CAN

شبکه های CAN زمانی بوجود می آید که چندین ساختمان مجاور به یکدیگر از طریق مسیری ارتباطی به یکدیگر متصل شده اند. حال این ساختمان ها می توانند دانشکده های یک دانشگاه در محوطه دانشگاه، یا حتی ساختمان های مختلف یک ارگان باشند. نحوه مورد استفاده قرار گرفتن این شبکه متفاوت است.

  • شبکه MAN :Metropolitan Area Network

شبکه MAN

بهترین تعریف شبکه شهری یا MAN را می توان در دو کلمه نامید:

  • شبکه شهری

در شبکه های MAN ساختمان های غیر مجاور ولی در یک محدوده شهری از طریق مسیر شبکه ای با یکدیگر مرتبط هستند. به عنوان نمونه، شرکتی دارای سه شعبه است:

  • شمال شهر، جنوب شهر و شرق.
  • شبکه های WAN: Wide Area Network

از نظر لغوی به معنی شبکه پهناور است. این نوع شبکه ها معمولا چند شهر و کشور را پوشش می دهند. اگر بخواهیم تعریفی درست از شبکه WAN داشته باشیم، شبکه ای پهناور که مسیر ارتباطی بین چندین شهر یا کشور و یا حتی قاره را پوشش می دهد. گونه ای دیگر از شبکه ها وجود دارد که به آن ها PAN می گویند که نیازی به توضیح در مورد آن ها در این مقاله نیست!

پروتکل شبکه و مفهوم آن

پروتکل به مجموعه ای از قوانین و رویه ها برای برقراری ارتباط گفته می شود. برای اینکه میزبان ها بتوانند با یکدیگر مرتبط باشند بایستی از یک سری قوانین پیروی کنند. اگر پروتکل ارتباطی در دو طرف یکسان نباشند، ارتباط امکان پذیر نیست. برای درک بیشتر پروتکل یک مثال می زنیم:اگر شما به یک کشور خارجی سفر کنید، باید زبان مکالمه آن ها را بلد باشید. در غیر این صورت توانائی صحبت کردن با آن ها را ندارید.

انواع پروتکل های مهم شبکه کامپیوتری

  • TCP-IP یکی از رایج ترین پروتکل ها است. پروتکلی رایگان که شریان حیاتی اینترنت است. از پروتکل های دیگر میتوان موارد زیر را نام برد:
  • IPX-SPX پروتکل مختص شرکت ناول.
  • Net-BEUI پروتکل شرکت مایکروسافت.
  • Apple Talk پروتکل شرکت اپل.

سوالات متداول شبکه کامپیوتری

  • راه اندازی کدام شبکه پر هزینه تر است؟

پاسخ به این سوال سخت است. گاهی اوقات راه اندازی شبکه lan پر هزینه تر از شبکه های wan است. درست است که شبکه lan کوچکتر است اما گاهی اوقات وسایل و تجهیزات به کار برده شده در شبکه های lan بیشتر و راه اندازی این نوع شبکه های سخت تر است. هر پروژه بر اساس میزان پیچیدگی تعیین قیمت می شود.

  • بهترین پروتکل در شبکه کدام است؟

شما می توانید چندین پروتکل را در شبکه مجموعه خود اجرا کنید. بر اساس نیاز و زیر ساخت تعیین شده و همچنین دستگاه های موجود، شما می توانید پروتکل مخصوص به خود را اره اندازی کنید. پروتکل های ICA سیتریکس و PCoIP شرکت وی ام ور از بهترین پروتکل ها می باشند.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

4 دیدگاه در شبکه کامپیوتری چیست
  1. blank

    کار راه اندازی شبکه هم انجام میدید؟

    • blank

      سلام.
      بله انجام میدیم.
      جهت اطلاعات بیشتر شماره خود را برای ما بگذارید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یا یا شمار تلفن های شرکت تماس حاصل فرمائید.
      با تشکر.

  2. blank

    ممنون از مطلبتون.
    راه اندازی شبکه هم انجام میدین؟
    می خوام شبکه یه مجموعه ۱۰ نفر رو راه بندازم ولی مشاوره می خوام.
    ممنون می شم راهنمایی کنیم

    • blank

      سلام.
      وقت بخیر.
      بله انجام میدیم.
      جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های شرکت تماس و یا از طریق واتس اپ پیغام بدین.
      همچنین می توانید شماره تلفن خود را برای ما بگذارید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
      با تشکر.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *