انواع مجازی سازی

? What is VDI

در مقاله های قبلی در مورد تکنولوژی مجازی سازی در زمینه های مختلف صحبت کردیم .در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق تر به این موضوع بیندازیم .

مجازری سازی سرور- ماشین مجازی

در تعریفی ساده : استفاده چند سیستم عامل به صورت همزمان از منابع سخت افزاری یک سیستم کامپیوتری مانند حافظه، پردازنده، کارت شبکه و… را مجازی سازی می نامیم. 

توجه : کامپیوترهایی که دارای بیش از دو سیستم عامل ( بوت سیستم ) هستند، در حیطه مجازی سازی قرار نمی گیرند . زیرا در هنگام استفاده، فقط یک سیستم عامل انتخاب شده و کنترل سخت افزار بر عهده می گیرد.

انواع  روش های مجازی سازی

Hypervisor یا Virtual Machine Monitor – VMM

هایپروایزور یک نرم افزار  ناظر میانی است، که وظیفه نظارت و مدیریت منابع بین سخت افزار سرور و سیستم عامل های مهمان را دارد.این نرم افزار  به نوعی مهمترین جزء مجازی سازی است.دوروش برای مانیتورینگ شبکه مجازی بوسیله هایپرویزور وجود دارد:

۱- مجازی سازی سخت افزاری یا Bare Metal Hypervisor

استفاده از یک سیستم عامل مخصوص مجازی سازی در سرور فیزیکی ، و در اختیار گرفتن منابع اصلی مانند RAM، پردازنده و… در سیستم میزبان .همچنین در این روش، مدیریت منابع بین سیستم عامل های مهمان هم انجام میشود.

  • در این نوع مجازی سازی، به سیستم عامل میزبان ،که وظیفه کنترل منابع اصلی سرور بین سیستم عامل ها را دارد Hypervisor می گویند. معروف ترین نمونه های این حوزه :

VMware vSphere ESXi– Microsoft Hyper-V– IBM PowerVM– Parallel Server bare metal– Xen HypervisorOracle VM

 انواع هایپروایزور

۱ – هایپروایزورهایی که به همه ی سیستم عامل های میهمان اجازه استفاده از منابع را می دهند. مانند OpenVZ .

۲- هایپروایزورهایی که مقداری مشخص از منابع سخت افزاری را به هر سیستم عامل واگذار می کنند. بطوریکه سیستم عامل میهمان هم میتواند بدون ایجاد مشکل برای دیگر کاربران، به فعالیت بپردازد.

۲- مجازی سازی نرم افزاری یا Hosted

در این نوع مجازی سازی شما به راحتی می توانید با استفاده از نرم افزارهای بخصوص، سیستم عامل دیگری در داخل کامپیوتر خود نصب کنید.معروف ترین نرم افزارهای این حوزه :

VMware Server– VMware Workstation–  Virtual Server 2005 R2– Virtual PC 2007–  Virtual Box

نرم افزارهای فوق به راحتی و با چند کلیک بر روی کامپیوتر شما نصب می شوند .

انواع مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور - مایا

مجازی سازی سرور – مایا

به طور کلی مجازی سازی سرور به ۳ دسته تقسیم می شود :

  • مجازی سازی سرور کامل
  • مجازی سازی سرور ناقص یا Para-Virtualization
  • مجازی سازی سرور سطح سیستم عامل

خصوصیات مشترک در انواع مجازی سازی سرور

  • سرور فیزیکی یا همان سخت افزاری به عنوان میزبان ، و سرور مجازی به عنوان میهمان شناخته میشود .
  • رفتار سرورهای مجازی همانند سرورهای فیزیکی می باشد .

مجازی سازی کامل

در این مجازی سازی از نرم افزاری مانند هایپروایزور ( Hypervisor ) استفاده می شود .این نرم افزار به طور مستقیم با دیسک و CPU سرور سخت افزاری در ارتباط می باشد .هایپروایزور هر سرور مجازی را به طور مستقل از سرورهای دیگری که روی ماشین های فیزیکی اجرا می شوند، نگهداری می کند.هر سیستم عامل میهمان ، بر روی سیستم عامل مخصوص به خود اجرا می شود.برای مثال می توان دو سرور مجازی میهمان داشت ،که یکی بر روی سیستم عامل لینوکس و دیگری بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا می شود.هنگامی که سرورهای مجازی نرم افزاری را اجرا می کنند ، هایپروایزر منابع را از ماشین سخت افزاری ،به سرور مجازی مورد نظر هدایت می کنند.در واقع هایپروایزور  منابع سرور فیزیکی را مدیریت و نظارت می کند .

مجازی سازی ناقص

مجازی سازی سرور در این روش متفاوت است .در این نوع مجازی سازی ، بر خلاف روش مجازی سازی کامل ، سرورهای میهمان از وجود یکدیگر مطلع می باشند .در مجازی سازی ناقص، یک نرم افزار Hypervisor برای مدیریت سیستم عامل های میهمان به توان پردازشی زیادی احتیاج ندارد .زیرا هر سیستم عامل از نیازها و درخواست های سایر سیستم عامل های سرور آگاه هستند .تمام اجزا این سیستم با یکدیگر به صورت یک واحد منسجم عمل می کنند.

مجازی سازی سطح سیستم عامل

در این روش ، به طور کلی از  Hypervisor استفاده نمی شود .مجازی سازی بر عهده بخشی از سیستم عامل میزبان می باشد که تمام وظایف یک هایپروایزور کاملا مجازی سازی شده را انجام می دهد.اصلی ترین محدودیت روش فوق در این است که کلیه سرورهای میهمان باید سیستم عاملی مشابه را اجرا نمایند .به بیانی دیگر هر سرور مجازی ، مستقل از سرور های مجازی دیگر فعالیت می کند .و لازمه ی این امر ،عدم استفاده از سیستم عامل های متفاوت می باشد .از آنجایی که همه سیستم عامل های میهمان باید از یک نوع باشند ،این ساختار بعنوان یک محیط همگن شناخته میشود.

کدام روش مجازی سازی بهتر است؟

اینکه بگوئیم کدام یک روش برتری نسبت به بقیه روش ها می باشد خیلی جواب مناسبی نیست .به طور کلی جواب این سوال تا حدود زیادی به نیازهای سرپرست شبکه بستگی دارد .

  • اگر در شبکه خود از سرورهایی استفاده می کنیم که سیستم عامل های مختلفی بر روی آن اجرا می شود، روش مجازی سازی سرور ناقص انتخابی مناسب است.مجازی سازی ناقص روشی است که نسبتا جدید می باشد . اما یکی از نواقص این نوع مجازی سازی ، پشتیبانی از آن می باشد .
  • اگر سرورهای سخت افزاری ،همگی یک سیستم عامل واحد را اجرا می کنند ،روش مجازی سازی سرور سطح سیستم عامل انتخابی هوشمندانه می باشد.امروزه بیشتر سازمان ها از مجازی سازی سرور کامل پشتیبانی می کنند .از طرفی هم توجه و نیاز به مجازی سازی ناقص رو به افزایش بوده و شاید در آینده ای نزدیک جایگزین مجازی سازی کامل شود .

مزایا و معایب مجازی سازی

  • مزیت های مجازی سازی

بسیاری از شرکت ها توانائی خرید تجهیزات را برای رفع نیازهای شرکت خود ندارند .به همین دلیل برای کاهش هزینه های خود ترجیح می دهند از تکنولوژی مجازی سازی استفاده کنند . با استفاده از مجازی سازی به راحتی می توان بدون استفاده از از چند سیستم سخت افزاری، تنها با یک سخت افزار قوی ماشین های مجازی زیادی را پیاده سازی کرد .

  • معایب مجازی سازی

مجازی سازی علاوه بر شرکت های بزرگ ، در کسب و کارهای کوچک هم جای خود را پیدا کرده است.برخی از معایب و یا به عبارتی ریسک های مجازی سازی به شرح زیر می باشد:

  1. تخریب و یا حذف ماشین مجازی
  2. نیاز به سرمایه گذاری کلان
  3. VDI و محدودیت های آن

۱- حذف ماشین مجازی

اگر یک کاربر بتواند از لایه های مجازی  خود خارج شود ، می تواند به ماشین های مجازی دیگر دسترسی داشته باشد !کاربران  شبکه مجازی میتوانند با دسترسی غیرمجاز به این لایه ها و حذف کردن ماشین های مجازی مشکلات بسیاری را بوجود آورند .

۲- سرمایه گذاری کلان

استفاده از بعضی تکنولوژی های مجازی سازی نیازمند صرف هزینه می باشد .به عنوان مثال استفاده از تکنولوژی VDI نیاز به سرمایه گذاری کلان برای سرورها و حافظه هایی با کارایی بالا دارد .راه اندازی این تکنولوژی بسیار پرخرج و نیازمند دانش بالای فنی و تخصصی می باشد .

خرید سرور برای شبکه مجازی

تهیه چند سرور برای یک سازمان بزرگ به جای کامپیوترهای پخش شده در یک سازمان ،به سرمایه گذاری اولیه بیشتری نیاز دارد .زیرا اگر یک سرور به اصطلاح DOWN  شود، کاربرانی که از آن سرویس می گیرند ، قادر به انجام هیچ کاری نیستند .اما اگر یک کامپیوتر معمولی Down شود، تنهایک کاربر تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد .

۳- VDI  و محدودیت های آن

تکنولوژی VDI ،غالبا به دلیل ایجاد مجموعه ای از محدودیت ها برای کاربر ، مورد استقبال کارکنان سازمان ها قرار نمی گیرد .به اشتراک گذاری منابع فیزیکی مانند چاپگرها و فایل ها ، از دیگر مواردی است که مورد استقبال کاربران قرار نمی گیرد .

نتیجه گیری

با همه این تفاسیر استفاده از انواع مجازی سازی سرور در دراز مدت بسیار به صرفه می باشد .توصیه می شود برای استفاده از این تکنولوژی با متخصصان مایا مشورت نمائید .

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

2 دیدگاه در انواع مجازی سازی سرور
  1. blank

    مطلب خوبی بود. راحت و روان نوشته بودین. ممنون.

    • blank

      خواهش می کنم.
      خوشحالیم که خوشتون اومد.
      توصیه می کنم بقیه مقاله های وب سایت رو هم مطالعه کنید.
      با تشکر.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *