استارت آپ چیست

استارت آپ، واژه‌ ای است که اخیرا مطالب زیادی درباره آن خوانده و شنیده‌ می شود. این نوع فعالیت چندیست در ایران به وجود آمده و در حال پیشرفت است. حتی گردهمایی های Start-Up Weekend نیز بطورهفتگی درشهرستان های مختلف برگزار میشود. دراخبار عرصه ی فناوری و ارتباطات برای تعریف کمپانی‌ های نوپا و تازه نفس از این اصطلاح استفاده می شود. این کمپانی ها عموما راهکارهایی نوین درجهت حل دغدغه های دنیای فناوری ارائه می نمایند.

استارت آپ

استارت آپ چیست؟ استارت آپ، فرهنگی نوین، همراه با نوآوری و خلاقیت فراتراز ایده‌ های فعلی می باشد. هدف از تاسیس استارت آپ ها، حذف مشکلات مهم و اساسی درمجموعه ها می باشد. آدورا چئونگ، بنیانگذار و مدیریت کمپانی Home-joy (ازاستارت ‌آپ‌های مطرح سال ۲۰۱۳ در آمریکا) مفهوم استارت آپ را به پنجره ی ذهن رو به آینده تشبیه کرده است.

وی چنین اظهار نموده است:

  • ایجاد یا ملحق شدن به یک استارت آپ، تصمیمی جدی در جهت جدایی ازشرایط پایدار فعلی می باشد. این امربرای پیشرفت و ایجاد تغییراتی عظیم، با سرعتی بالا می باشد.
  • ویکیپدیا:

نوآوری فاکتور اساسی یک شرکت استارت آپ می باشد. در فرهنگ عامه، استارت‌ آپ‌ها اصولا ماهیتی مرتبط با عرصه فناوری دارند. همچنین درونمایه استارت آپ، جاه طلبی، خلاقیت و تلاش درجهت رشد بین المللی می باشد.

طبق تعریف هایی که از استارت آپ وجود دارد، ایجاد استارت آپ ملزوم به ایجاد قوانینی بخصوص نمی باشد. در حالی که تعداد پرسنل کمپانی‌های بزرگ داِئما در حال تغییر بوده و دغدغه درآمد آنها و سوددهی همواره وجود دارد. استارت آپ ها جدا ازمشکلاتی که گریبانگیر کمپانی‌های عظیم می باشد، فقط در زمینه ‌ی کاری مرتبط به خودشان فعالیت دارند.

موسس استارت آپ

موسس استارت آپ

موسس استارت آپ

در حالتی که شخصی با چشم انداز ارتقا به کمپانی ای عظیم درسطح کشورویا بین الملل اقدام به ایجاد کمپانی نماید، این مجموعه‌ را به نوعی استارت آپ و آن شخص را موسس استارت آپ می نامند.

یک شرکت استارت آپ چه ویژگی هایی دارد؟

با ارزیابی تاسیس و فعالیت های استارت‌ آپ‌ ها در چندین سال‌ گذشته، عمر یک شرکت استارت‌ آپ بطور تقریبی ۳ سال برآورد شده است. به زبانی دیگر، این مجموعه های تازه تاسیس، بعد از گذشت حدودا ۳ سال، دیگر بعنوان شرکت استارت آپ شناخته نخواهند شد. دلایل مختلفی بر پایان دوره ی حدودا ۳ ساله‌ استارت آپ بودن مجموعه ها موجود دارد:

از جمله‌:

  •  ملحق شدن به کمپانی‌ های عظیم،
  • افزایش مراکز کاری به بیش از ۱ دفتر ،
  • افزایش درآمد مجموعه به بیش از بیست میلیون دلار،
  • افزایش تعداد نیروها به بیش از ۸۰ عضو،
  • افزایش تعداد اعضا مدیریتی به بیش از ۵ عضو،
  • فروش عمومی سهام اعضای اصلی شرکت و…

 در یک جمله‌ی ساده میتوان رسیدن یک استارت آپ موفق، به سطح قابل قبولی از سودآوری را پایانی برای استارت آپ بودن آن شرکت قلمداد کرد.

تفاوت شرکت استارت آپ با کسب و کارهای دیگر

شرکت استارت آپ مجموعه ای است که معماری آن بر اساس رشد سریع و فراگیر طراحی شده است. بگونه ای که این رشد و پیشرفت محدود به جغرافیای خاصی نبوده و جنبه بین المللی داشته باشد. به همین علت نباید یک شرکت استارت آپ را با کسب و کارهای کوچکی (مانند یک رستوران ) اشتباه گرفت.

شرکت استارت آپ و فناوری

شرکت استارت آپ و فناوری

شرکت استارت آپ و فناوری

ریشه های مبانی استارت آپ با صنعت فناوری درهم تنیده وبه یکدیگر وابسته هستند.

  • به عنوان مثال کمپانی Uber پیش زمینه‌ ی ارتباط صنعت فناوری رابا صنعت حمل ونقل فراهم آورده است. این شرکت امروزه به کمپانی ای بین المللی در زمینه‌ حمل و مبدل گشته است. برآورد می شود این کمپانی به سطح درآمد معادل ۲۱۳ میلیون دلار دست خواهد یافت!
  • همچنین شرکت استارت آپ آکیولس، ارائه کننده Head Set های کامپیوتری واقعیت مجازی نیز پیشرفت شگفت انگیزی داشته است. این کمپانی پس از مدتی به خانواده Facebook – که خود روزی یک استارت آپ بود – پیوست.

عوامل موفقیت یک استارت آپ

یک استارت‌ آپ در راه گسترش فناوری‌ مجموعه خود، ازانواع تکنولوژی‌ های موجود بهره میبرند. همچنین دسترسی آسان به فناوری‌ یا محصولات دراین مجموعه ها، عاملی اساسی در موفقیت و پیشرفت آنها است. به عنوان نمونه درایالات متحده به علت امکان دسترسی ۹۸% مردم به اینترنت، امکان پیشرفت حوزه های فناوری‌ و مربوط به اینترنت فراهم می باشد. هنگامی که یک شرکت استارت‌ آپ به سطح درآمد چند میلیون دلاری برسد، طول عمر استارت آپی این کمپانی تمام شده است. ازجالب توجه ترین استارت‌ آپ ‌ها می‌توان شرکت های فعال در زمینه‌ املاک را نام برد. همچنین استارت آپ‌ ها ی خصوصی دارای فناوری ‌های تخصصی، ازعنوان استارت آپ جهت معرفی خود بهره میبرند. ذکر عنوان شرکت استارت آپ می تواند در هنگام استخدام نیرو نیز، کمک رسان این کمپانی ‌های جوان باشد.

نشانه های پایان عمر یک استارت آپ

نشانه های پایان عمر یک استارت آپ

نشانه های پایان عمر یک استارت آپ

معمولا موسسین مجموعه های استارت آپ، وجود چهارچوبی خاص، برای تعریف یک کمپانی استارت آپ را قبول نمی کنند. برای مثال راسل دسوزا، موسس استارت آپ SeatGeek میباشد. زمینه‌ کاری این کمپانی تهیه اینترنتی بلیط مسافران می باشد. وی استارت آپ را اینگونه تعریف میکند:

هنگامی که مدیران و کارکنان یک استارت آپ، حس خلاقیت و نوآوری و تاثیر خود بر جامعه را از دست بدهند، آن کمپانی دیگر یک استارت آپ نخواهد بود.

معمولا با جذب نیروهای بیشتر و نیز گذشت چندین سال کاری از زمان احداث یک شرکت، ایجاد حس خلاقیت وانگیزه گسترش و پیشرفت در مجموعه دشوارتر خواهد شد. مدیران بسیاری حتی ملحق شدن مجموعه به کمپانی‌ عظیمتر را نیز پایانی برای استارت آپ بودن آنها تلقی نمی نمایند. لازم به ذکر است که کمپانی‌های متفاوت با شرایط مختلفی اقدام به خرید استارت آپ‌ ها می کنند. در حالتی که یک مجموعه به تالار بورس ملحق شود، و سهام آن مجموعه نیز دراختیار اشخاص مختلف باشد، این مجموعه دیگراستارت آپ نخواهد بود.

استارت آپ و ایران

امروزه در کشورعزیزمان، هرروزه شاهد تاسیس استارت آپ‌ های بسیاری هستیم. همچنین شرکت های بسیاری نیز از استارت آپ های دارای برنامه های مورد قبول استقبال کرده و آنها را تحت حمایت خود قرار می دهند. خوشبختانه با نیم نگاهی به اخبار موجود در اینترنت، وجود استارت آپ‌ های موفق داخلی بسیاری را شاهد خواهیم بود. و البته که گسترش یک ایدئولوژی و تاسیس استارت آپ، علاوه بر طرح اولیه و ابزار و منابع، به خود باوری بانیان و اعضا آن نیاز دارد.

شما نیز میتوانید طرح خلاقانه خود را با ارزیابی تمامی جنبه های آن، تبدیل به یک استارت آپ کنید و اینگونه تبدیل به فردی کارآفرین شوید. زیرا که کشورمان ایران درزمینه‌ های بسیاری، گستره ای بکر جهت ایجاد و گسترش خدمات مختلف می باشد.

blank
درباره رایان اندیشه مایا

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *