خدمات اکتیو شبکه چیست ؟

امروزه به اشتراک گذاری اسناد و مدارک در هر سازمان بسیار مورد نیاز می باشد.

به طور کلی برای اشتراک گذاری ، شما نیازمند بستر شبکه می باشید .

امروزه بستر شبکه در هر سازمان بزرگ و کوچک ، بسیار مهم است .

در این مقاله قصد معرفی خدمات Active در شبکه های کامپیوتری را داریم .

با ما همراه باشید .

مراحل راه اندازی شبکه  :

در مقاله های پیشین ، به توضیح خدمات پسیو پرداختیم.

در این مقاله به بررسی خدمات اکتیو می پردازیم .

خدمات اکتیو شبکه

نرم افزارها و سرویس های شبکه

نرم افزارها و سرویس های شبکه در اکتیو

نرم افزارها و سرویس های شبکه در اکتیو

اکتیو در لغت به معنای فعال می باشد .

به بیانی دیگر خدمات اکتیو شبکه همان فعالیت های نرم افزاری و پیکربندی دستگاه ها می باشند .

برای استفاده از دستگاه های سخت افزاری مانند روتر ، سوئیچ و … شما نیازمند یکسری تنظیمات و پیکربندی می باشید .

خدمات active شبکه به فعالیت هائی گفته می شود که بر روی تجهیزات سخت افزاری شبکه اعمال می شود .

مراحل اکتیو شبکه:

  • پیکربندی کلیه تجهیزات و دستگاه ها شامل سوئیچ ، روتر ، فایروال و … .
  • نصب سیستم عامل سرور مانند Windows Server و … .
  • نصب سرویس های تحت شبکه مانند Domain ، DHCP و … .
  • نصب نرم افزار های تحت شبکه همچون : آنتی ویروس ، SQL Server و … .

به طور کلی پس از راه اندازی خدمات پسیو ، نوبت به آخرین مرحله از راه اندازی شبکه می رسد .

خدمات اکتیو آخرین مرحله از راه اندازی یک شبکه کامپیوتری می باشد .

تمامی اهداف و نیازهای ما در این مرحله برآورده خواهد شد.

پس از راه اندازی و تنظیم دستگاه های موجود، شبکه قابل استفاده می باشد.

نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری مرحله بعدی از شبکه های کامپیوتری می باشد .

پشتیبانی شبکه چیست ؟

پشتیبانی از شبکه

پشتیبانی از شبکه

به طور کلی به کلیه فعالیت ها در حوزه خدمات شبکه گفته می شود ،

که در جهت حفظ و نگهداری و رفع مشکلات شبکه های کامپیوتری صورت می گیرد.

پشتیبانی شبکه شامل چیست؟

  1. سطح سخت افزاری شبکه :مانند سرور،تجهیزات الکترونیکی و یا در سطح زیر ساخت های شبکه مانند کابل شبکه،رک و … .
  2. سطح نرم افزاری شبکه :مانند سرویس های شبکه ، سیستم عامل و … .

در این صورت هر سازمان برای حفظ و نگهداری سیستم های کامپیوتری و تجهیزات شبکه ، با مسائل مختلفی رو به رو است.

از یک طرف در این گونه سازمان ها ، معمولا دانش لازم برای مشکلات پیش آمده وجود ندارد .

از طرف دیگر امکان استخدام نیروی متخصص بعنوان یک کارمند به دلایل مختلف از جمله هزینه بالا و … وجود ندارد .

با این تفاسیر نیاز کارفرمایان و شرکت های پشتیبانی برای رفع مشکلات شبکه محسوس می شود .

دغدغه مدیران :

  • نگهداری و رفع ایرادات احتمالی شبکه
  • آینده نگری جهت ارتقاء تجهیزات مورد نظر
هدف اصلی در حفظ و نگهداری شبکه

در حفظ و نگهداری شبکه ، باید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه به صورت کامل مستندسازی شود.

به بیانی دیگر ، کلیه تجهیزات به کار رفته (مانند کامپیوترها ، سرور ، سوئیچ و …) به همراه تجهیزات زیرساختی (مانند کابل ها ، داکت ، رک ، پچ پنل و …) مستندسازی شده و نقشه شبکه در آن مشخص گردد.

تا در هنگام بروز مشکل در ارتباطات شبکه ، با استفاده از نقشه شبکه بتوان آن مشکل را رفع نمود.

انجام این کار یکی از مهمترین بخش های پشتیبانی شبکه می باشد .

داشتن اطلاعات شبکه به صورت مکتوب می تواند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه به ما بدهد.

به خصوص در بخش پشتیبانی شبکه .

نداشتن اطلاعات مستندسازی شده ، یکی از مشکلات و معضلات بزرگ شرکت ها در بحث نگهداری از شبکه می باشد .

هر چقدر وسعت شبکه بیشتر باشد ، احساس نیاز به این اسناد بیشتر است .

عدم وجود این گونه اطلاعات ضربه سنگینی به سازمان مربوطه می زند .

هدر رفتن زمان و بار مالی زیاد ، تنها بخشی از معایب عدم استفاده از مستندات شبکه می باشد .

نکات مهم در پشتیبانی شبکه :

  • مستندسازی تجهیزات و سرویس ها
  • تهیه گزارش از سرویس های موجود در شبکه
  • بررسی صحت عملکرد سرویس ها و نرم افزارهای شبکه
  • دریافت اطلاعات از کاربران در رابطه با نحوه عملکرد تجهیزاتی که با آن ها سر و کار دارند .

رفع مشکلات شبکه

اگر به دلایلی مختلف مشکلاتی برای شبکه شما بوجود آید ، وظیفه رفع این مشکلات با کارشناسان شبکه می باشد .

کارشناسان شبکه - رفع مشکلات شبکه

کارشناسان شبکه – رفع مشکلات شبکه

حل و فصل اینگونه مشکلات در سریعترین زمان ممکن از اهمیت زیادی برخوردار است .

چرا که اکثر این مشکلات باعث می شود یک یا چند نفر در مجموعه نتوانند به صورت درست و کامل به امور روزمره خود بپردازند .

این امر باعث بروز برخی مشکلات و ضرر و زیان هایی نیز می شود .

رفع مشکلات شبکه معمولا به دو شکل حضوری و یا از راه دور انجام می شود :

۱-کارشناس مربوطه به صورت حضوری به کاربر مراجعه کرده و از نزدیک در صدد حل مشکلات کاربر برمی آید .

۲-کارشناسان به صورت ریموت و از راه دور توسط نرم افزارهای مختص این کار ، اقدام به حل مشکلات بر می آیند. .

آینده نگری در شبکه

یکی از مسئولیت های بخش پشتیبانی شبکه در یک سازمان ، بررسی نیازهای آینده می باشد .

نیازهای معمول شبکه در آینده :

  • تغییرات کوچک و بزرگ در شبکه
  • تعویض یا ارتقا سیستم ها
  • تعمیر و یا تعویض تجهیزات
  • افزایش سطح امنیت شبکه
  • جا به جائی تجهیزات
  • و …

آینده نگری در انتخاب تجهیزات شبکه جهت بهبود نیازهای آتی،قسمت بسیار مهمی از راه اندازی یک شبکه میباشد .

با انتخابی درست در خرید تجهیزات شبکه می توانید از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری نمائید .

درباره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.