خدمات اکتیو شبکه یکی از ارکان مهم در شبکه های کامپیوتری می باشد. و به فعالیت هایی اطلاق می شود که بر روی دستگاه های یک شبکه اجرا می شود.
امروزه به اشتراک گذاری اسناد و مدارک در هر سازمان بسیار مورد نیاز می باشد. به طور کلی برای اشتراک گذاری ، شما نیازمند بستر شبکه می باشید .امروزه بستر شبکه در هر سازمان بزرگ و کوچک ، بسیار مهم است .در این مقاله قصد معرفی خدمات اکتیو شبکه lan را داریم .
مراحل راه اندازی شبکه:
- خدمات پسیو Passive.
- خدمات اکتیو شبکه.
در مقاله پیشین، به توضیح خدمات پسیو پرداختیم. در این مقاله به بررسی خدمات اکتیو می پردازیم .
اکتیو در لغت به معنای فعال می باشد . به بیانی دیگر خدمات اکتیو شبکه همان فعالیت نرم افزاری و پیکربندی دستگاه ها می باشند . برای استفاده از دستگاه های سخت افزاری مانند روتر ، سوئیچ و … شما نیازمند یکسری تنظیمات و پیکربندی می باشید . خدمات active شبکه به فعالیت هائی گفته می شود که بر روی تجهیزات سخت افزاری شبکه اعمال می شود .
مراحل اکتیو شبکه lan
- پیکربندی کلیه تجهیزات و دستگاه ها شامل سوئیچ ، روتر ، فایروال.
- نصب سیستم عامل سرور مانند Windows Server.
- نصب سرویس های تحت شبکه مانند Domain ، DHCP.
- نصب نرم افزار های تحت شبکه همچون : آنتی ویروس ، SQL Server.
- اجرای مجازی سازی .
به طور کلی پس از راه اندازی خدمات پسیو شبکه ، نوبت به آخرین مرحله از راه اندازی شبکه می رسد . خدمات اکتیو آخرین مرحله از راه اندازی یک شبکه کامپیوتری می باشد . تمامی اهداف و نیازهای ما در این مرحله برآورده خواهد شد.پس از راه اندازی و تنظیم دستگاه های موجود، شبکه قابل استفاده می باشد. نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری مرحله بعدی از شبکه های کامپیوتری می باشد .
پشتیبانی شبکه چیست؟
به طور کلی به کلیه فعالیت ها در حوزه خدمات شبکه گفته می شود ،که در جهت حفظ و نگهداری و رفع مشکلات شبکه های کامپیوتری صورت می گیرد.
پشتیبانی شبکه شامل چیست؟
- سطح سخت افزاری شبکه :مانند سرور،تجهیزات الکترونیکی و یا در سطح زیر ساخت های شبکه مانند کابل شبکه،رک.
- سطح نرم افزاری شبکه :مانند سرویس های شبکه ، سیستم عامل.
در این صورت هر سازمان برای حفظ و نگهداری سیستم های کامپیوتری و تجهیزات شبکه ، با مسائل مختلفی رو به رو است. از یک طرف در این گونه سازمان ها ، معمولا دانش لازم برای مشکلات پیش آمده وجود ندارد .از طرف دیگر امکان استخدام نیروی متخصص بعنوان یک کارمند به دلایل مختلف از جمله هزینه بالا و … وجود ندارد . با این تفاسیر نیاز کارفرمایان و شرکت های پشتیبانی برای رفع مشکلات شبکه محسوس می شود .
دغدغه مدیران:
- نگهداری و رفع ایرادات احتمالی شبکه.
- آینده نگری جهت ارتقاء تجهیزات مورد نظر.
هدف اصلی در حفظ و نگهداری شبکه
در حفظ و نگهداری شبکه ، باید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه به صورت کامل مستندسازی شود . به بیانی دیگر ، کلیه تجهیزات به کار رفته (مانند کامپیوترها ، سرور ، سوئیچ و …) به همراه تجهیزات زیرساختی (مانند کابل ها ، داکت ، رک ، پچ پنل و …) مستندسازی شده و نقشه شبکه در آن مشخص گردد. تا در هنگام بروز مشکل در ارتباطات شبکه ، با استفاده از نقشه شبکه بتوان آن مشکل را رفع نمود. انجام این کار یکی از مهمترین بخش های پشتیبانی شبکه می باشد . داشتن اطلاعات شبکه به صورت مکتوب می تواند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه به ما بدهد. به خصوص در بخش پشتیبانی شبکه . نداشتن اطلاعات مستندسازی شده ، یکی از مشکلات و معضلات بزرگ شرکت ها در بحث نگهداری از شبکه می باشد . هر چقدر وسعت شبکه بیشتر باشد ، احساس نیاز به این اسناد بیشتر است . عدم وجود این گونه اطلاعات ضربه سنگینی به سازمان مربوطه می زند . هدر رفتن زمان و بار مالی زیاد ، تنها بخشی از معایب عدم استفاده از مستندات شبکه می باشد .
نکات مهم در پشتیبانی شبکه:
- مستندسازی تجهیزات و سرویس ها.
- تهیه گزارش از سرویس های موجود در شبکه.
- بررسی صحت عملکرد سرویس ها و نرم افزارهای شبکه.
- دریافت اطلاعات از کاربران در رابطه با نحوه عملکرد تجهیزاتی که با آن ها سر و کار دارند.
رفع مشکلات شبکه
اگر به دلایلی مختلف مشکلاتی برای شبکه شما بوجود آید ، وظیفه رفع این مشکلات با کارشناسان شبکه می باشد . حل و فصل اینگونه مشکلات در سریعترین زمان ممکن از اهمیت زیادی برخوردار است . چرا که اکثر این مشکلات باعث می شود یک یا چند نفر در مجموعه نتوانند به صورت درست و کامل به امور روزمره خود بپردازند . این امر باعث بروز برخی مشکلات و ضرر و زیان هایی نیز می شود . رفع مشکلات شبکه معمولا به دو شکل حضوری و یا از راه دور انجام می شود:
- کارشناس مربوطه به صورت حضوری به کاربر مراجعه کرده و از نزدیک در صدد حل مشکلات کاربر برمی آید.
- کارشناسان به صورت ریموت و از راه دور توسط نرم افزارهای مختص این کار ، اقدام به حل مشکلات بر می آیند.
آینده نگری در شبکه
یکی از مسئولیت های بخش پشتیبانی شبکه در یک سازمان ، بررسی نیازهای آینده می باشد .
نیازهای معمول شبکه در آینده :
- تغییرات کوچک و بزرگ در شبکه.
- تعویض یا ارتقا سیستم ها.
- تعمیر و یا تعویض تجهیزات.
- افزایش سطح امنیت شبکه.
- جا به جائی تجهیزات.
آینده نگری در انتخاب تجهیزات شبکه جهت بهبود نیازهای آتی،قسمت بسیار مهمی از راه اندازی یک شبکه میباشد . با انتخابی درست در خرید تجهیزات شبکه می توانید از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری نمائید.
مطلب خوبی بود.
ممنون ازتون.
مطالبتون در زمینه شبکه چه اکتیو و پسیو واقعا خوب بود . دستتون درد نکنه .
خواهش می کنم دوست عزیز . خوشحالیم که مطلب مورد پسندتون بود .