مدیریت سیستم های کامپیوتری در مراکز آموزشی
در سالهای اخیر اقدامات مفیدی از طرف وزارت آموزش و پرورش در جهت هوشمند سازی مدارس و دانشگاه ها صورت گرفته است . اقداماتی نظیر هوشمند سازی کلاسها توسط ویدئو پروژکتور و بردهوشمند (تخته هوشمند)، که بستر رشد فناوری را در این مجموعه ها فراهم نمود . با این وجود برای ادامه ی این مسیر ، مدیران نیاز به اتخاذ تصمیمات حیاتی دیگری نیز خواهند داشت.
موانع و مشکلات متداول در روند مدیریت مجموعه های آموزشی
در حال حاضر مدارس همگام در سطح کشور، دارای موانع مختلفی برای استفاده بهینه از سیستم آموزشی خود میباشند . از جمله:
- سطح بودجه بسیار محدود و عدم توانایی خرید زیرساخت های هوشمند سازی ، تجهیزات آموزشی جدید و یا بروز رسانی سیستمهای موجود.
- قدیمی و فرسوده ، و پر هزینه بودن سیستم های کامپیوتری موجود در مدارس و دانشگاه ها.
- مجهز نبودن مجموعه به کارگاه آموزشی کامپیوتر به علت کمبود بودجه و یا فضا.
- ارائه نشدن دانش فنی به کارگیری تجهیزات ، و آموزشهای لازم به دانش آموزان و دبیران.
- عدم به کارگیری تجهیزات آموزشی توسط برخی دبیران.
- توان و کیفیت پایین عملیاتی سیستم های موجود، به علت انتخاب و اجرای ناصحیح تجهیزات.
- بررسی نکردن تمامی راهکارهای موجود و متمرکزشدن بر راهکارهای سنتی از طرف مسئولین.
- و…
خوشبختانه با ورود زیرو کلاینت ها به سیستم آموزشی کشور ، موانع مربوط به بودجه ، مدیریت و فضا تا حد بسیار بالایی برطرف شد .
مشکلات مدیریت مراکز آموزشی
اساسا دغدغه تمامی مدیران مجموعه های آموزشی حول محور مدیریت و مانیتورینگ سیستم های کامپیوتری مجموعه و حداقل کردن هزینه های تهیه و نگهداری این سیستم ها میگردد.
- مدیران تمایل دارند اطلاع کامل از نحوه عملکرد دبیران و دانش آموزان داشته باشند.
- امنیت اطلاعاتی و فیزیکی سیستم ها نیز مساله بسیار مهمی در این مجموعه ها میباشد که نیاز به سیستمهای قابل رصد و کنترل و نرم افزارهای مدیریتی وجود دارد.
- هزینه هایی نظیر تعمیر ، به روز رسانی و ارتقا سیستم ها به طور ماهیانه و سالیانه بسیار بالا میباشد.
- هزینه های مصرف برق در برخی مجموعه های دارای pc های قدیمی بسیار بالا میباشد و نیاز به روش های کم مصرف تری میباشد.
- در برخی مجموعه ها به علت محدودیت زیرساخت شبکه، یاعدم وجود شبکه یکپارچه کامپیوتری، امکان پخش فیلم و فایل های آموزشی وجودندارد. وهمچنین نرم افزار های حرفه ای نیز قابل تدریس نمیباشد.
- تعداد سیستم های کامپیوتری متناسب با تعداد دانش آموزرن نبوده و آموزش را دشوار و کند میسازد.
- معاونین و مسئولین فناوری( در صورت وجود در مجموعه) مدام در حال رفت و آمد از کلاسی به کلاس دیگر برای رفع مشکلات سیستم ها و تجهیزات میباشند.
- هزینه تهیه نرم افزارها و آنتی ویروسها برایسیستم های کامپیوتری بسیار بالا بوده و بهمین علت گاها اصلا تهیه نمیشوند.
- امکان استفاده از سیستم ها در زمان قطع برق وجود ندارد. زیرا مصرف برق سیستم ها بالا بوده و از طریق برق اضطراری قابل استفاده نیستند.
- سیستم های کامپیوتری داخل کلاسها و متصل به ویدئو پروژکتور ،غالبا لپ تاپ یا PC بوده ، که مشکلات و دشواری های بسیاری را به همراه دارند.
تاثیر استفاده از روش های جدید و بروز در آموزش
برای برطرف کردن مشکلات و رسیدن به سیستم آموزشی مطلوب، مدیران قبل ازهر اقدامی بایستی تمامی روش های نوین را بررسی نمایند.زیرا همانطورکه میدانید دنیای فناوری هر روز در حال تغییر و گسترش میبباشد.شرکت در نمایشگاه ها و همایش های فناوری ، استقبال از طرح های نوین، مشورت با افراد متخصص ، بررسی تصمیمات همکاران و مطالعات تخصصی در این زمینه ، میتواند کمک شایانی به تصمیم گیری ایشان نماید.امروزه سیستم های کامپیوتری از حالت کیس ها، به تین کلاینت ها و زیروکلاینت ها در حال تغییرمیباشند. زیرا این سیستم ها باعث کاهش هزینه های تهیه ، نگهداری و گسترش شبکه شده، و کیفیت عملیاتی بسیار بالاتری را نیز به کاربران ارائه میدهند.
مجموعه رایان اندیشه ، دارای تجربه دراز مدت در زمینه هوشمند سازی کلاس درس ، آموزشگاه ها و دانشگاه ها، دارد . لذا با تکیه بر این تجربه ،روشهای زیر را به مدیران محترم مجموعه های آموزشی پیشنهاد می نماید :
- راهکار بلندمدت : استفاده از تجهیزات به روز فناوری نظیر تین کلاینت ها و زیرو کلاینت ها .
- راهکار کوتاه مدت : اجرای پروژه اپلیکیشن سرور برروی سیستم های فعلی مجموعه .
امید است بتوانیم همچون گذشته ، در راستای آموزش صحیح و شایسته فرزندان این مرز و بوم ، به همکاران خود خدمات رسانی نماییم .
عالییییی مرسی
خواهش می کنم دوست عزیز .